Proje
Organizasyon Yapıları
Projenin gerçekleştirilmesinden sorumlu kişilerin,
proje içindeki hiyerarşisinin belirlendiği yapılardır. Kurumların organizasyon
yapıları, projelerin başarısında önemli etkenlerden biridir.
Organizasyonel
Yapılar
Fonksiyonel
Organizasyon(Functional Organization)
Çalışanlar
uzmanlık alanlarına göre gruplanmıştır.
Avantajlar:
• Açık emir
komuta zinciri vardır.
• Takımı yönetmek ve kontrol etmek kolaydır.
• Takım elemanları sadece tek bir yöneticiye rapor verir.
• İletişim ve takım kurma kolaydır.
• Takımı yönetmek ve kontrol etmek kolaydır.
• Takım elemanları sadece tek bir yöneticiye rapor verir.
• İletişim ve takım kurma kolaydır.
Dezavantajlar:
•
Bölümler arası projeler
zorlaşır.
• Yöneticinin çıkarları ve öncelikleri önemlidir.
• Takım elemanları proje işlerinden çok, bölümün işlerine ağırlık verir.
• Yöneticinin çıkarları ve öncelikleri önemlidir.
• Takım elemanları proje işlerinden çok, bölümün işlerine ağırlık verir.
Zayıf Matris Organizasyon(Weak Matrix Organization)
Zayıf matris
organizasyonlarda proje koordinasyonu, departman yöneticilerinden alınmış ve
takım üyelerine bırakılmıştır.
Bu tip bir
organizasyonda proje yönetimi çok etkin değildir. Proje takımını oluşturan
kişilerden hiçbirisi proje yöneticisi ünvanını taşımaz. Proje asistanı veya
proje koordinatörü vasıflarıyla projenin gidişatı konusunda üst yönetimi
bilgilendiren bir kişi mevcuttur.
Avantajlar:
·
Etkin ekip çalışması
·
Amaçlara odaklanabilme kolaylığı
·
Kaynakların etkin kullanımı
·
Esnek yapı
·
Kişisel beceri ve gelişmeyi hızlandırma imkanı
·
Yatay, dikey yönlerden haber ve bilgi akışının artması
Dezavantajlar:
·
Projelerin önceliklendirilmesinde sorunlar
·
Yanıt verebilme yavaşlığı
·
Yapısal karmaşıklık
·
Birden fazla patron olması (dikey ve yatay sorumluluk)
·
Çatışma olasılıklarının artması
·
Ayrı yönlerden kaynaklanan hedef ve öncelikleri bağdaştırma
zorlukları
zorlukları
Dengeli
Matris Organizasyon(Balanced Matrix Organization)
Dengeli matris
organizasyonda ise proje takımına proje yöneticisi liderlik eder. Böylece
projenin başarısından sorumlu ve ekibi yönlendirme yetkisine sahip bir kişi
tanımlanmıştır. Proje yönetiminin önem kazandığı ve kültürünün oluştuğu
şirketlerde etkili bir yönetim tarzıdır.
Güçlü Matris Organizasyon(Strong Matrix Organization)
Güçlü matris
organizasyonda ise proje yöneticilerinin temel görevi proje yönetmektir. Proje
yöneticileri, proje ofisine bağlı olup, proje ofisinin de bir departman
yöneticisi bulunmaktadır. Böylece proje yöneticilerinin diğer birimlerle
çalışması esnasında yaşanan kaynak kısıtı sorunu bu şekilde azaltılır.
Özellikle projelerin şirket için hayati önem taşıdığı şirketlerde etkin olarak
kullanılır.
Proje
Bazlı Organizasyon(Project Based Organization)
Avantajlar:
·
Proje içi iletişim anlamında odaklanma kolaylığı
·
Proje yöneticisine tam yetki verebilme olanağı
·
Hızlı karar alabilme ve raporlama olanağı
·
Proje bazında uzmanlaşma
Dezavantajlar:
·
Personel kullanımında verimsizlik
·
Verimsiz kaynak kullanımı
·
Projenin sonuna doğru çalışanlarda iş kaybı endişesi oluşması
Karma Organizasyon(Composite Organization)
Fonksiyonel
organizasyonlar ve proje odaklı organizasyonlar yapıları arasında benzerlik
gösterir. Ancak her iki yapıyı aynı anda kullanmak mümkündür.
Proje
Yönetim Ofisi (PYO) Yapıları (Project Management Office(PMO) Structures)
Destekleyici:
Destekleyici PYO’lar, şablonlar, en iyi uygulamalar, eğitim, bilgiye erişim ve
diğer projelerden alınan dersleri paylaşarak bir danışman rolü oynar. Bu tip
bir PYO projenin bilgi havuzu olarak hizmet eder. PYO tarafında sağlanan kontrol
düşüktür.
Kontrolcü:
Kontrolcü PYO’lar destek sağlar ve çeşitli yollarla uyum sağlamayı gerektirir.
Uyumluluk, belirli şablonları biçimleri ve araçları kullanarak proje yönetim
yapılarını ya da metodolojilerini benimsemeyi ya da yönetişime uymayı
içerebilir. PYO tarafından sağlanan kontrol orta düzeydedir.
Yol
Gösterici. Yol gösterici PYO’lar projeleri doğrudan
yönetirler. PYO tarafından sağlanan kontrol yüksektir.
Destekleyici(Supportive)(Low
Level)
• Proje yöneticisi rapor vermez inisiyatif kullanır.
• Proje yöneticisi rapor vermez inisiyatif kullanır.
Kontrolcü(Controlling)(Moderate
Level)
• Proje yöneticisini belli zamanlarda rapor vermesi için bağlar.
• Türkiye'de en çok görülen PYO tipidir.
• Proje yöneticisini belli zamanlarda rapor vermesi için bağlar.
• Türkiye'de en çok görülen PYO tipidir.
Doğrudan Yöneten(Directive)(High
Level)
• Doğrudan işi yönetir.
• Proje yöneticisinin inisiyatifi yoktur.
• Doğrudan işi yönetir.
• Proje yöneticisinin inisiyatifi yoktur.
Proje
yöneticisinin rolü ve yetkinlikleri
Proje yönetici, görevde olan organizasyon tarafından
ekibe liderlik etmesi ve proje hedeflerine ulaşması için görevlendirilir.
Aşağıdaki yetkinliklere sahip olması beklenir.
Bilgi:
Proje yönetimi hakkında bilgi sahibidir.
Performans:
Proje yönetimi bilgisini uygularken neler yapabildiğinin ölçüsüdür.
Kişisel
Yetkinlik: Davranış, tutum, liderlik, rehberlik becerileri
bulunmalıdır.
Liderlik
·
Ekip kurma
·
Motivasyon
·
İletişim
·
Etkileme
·
Karar alma
·
Müzakere
·
Güven oluşturma
·
Çatışma yönetimi
·
Koçluk
Strateji
·
Müşteri ilişkileri
·
Pazar payı
·
Stratejik planlama
·
Yasal ve regülatif uyum
·
SWOT analizi
·
Fayda maliyet analizi
·
Siyasi ve kültürel farkındalık
Teknik proje yönetimi yetkinlikleri
Strateji ve iş yönetim yetkinlikleri
Liderlik yetkinlikleri
•
İnsanlar ile ilişkiler
•
Liderlik becerileri
•
Güç, sonuç alma ve şirket politikaları
Lider ve yönetici arasındaki farklar
•
Liderlik stilleri
•
Karakter özellikleri
Proje entegrasyonunu gerçekleştirme
Paydaşlar: Projeye
aktif olarak dahil olan ya da projenin gerçekleştirilmesi ya da tamamlanması
ile çıkarları olumlu ya da olumsuz yönde etkilenebilecek kişi veya
organizasyondur. Bir paydaş proje ve projenin hedefleri üzerinde etki sahibi
olabilir.
Proje Yönetişimi: Proje
hedeflerinin proje sponsoru ve proje ekibi tarafından daha büyük organizasyon
stratejisiyle uyumlu hale getirilmesidir. Proje yönetişimi, organizasyon veya
programın daha büyük bir bağlamına uymalıdır ve bu şekilde tanımlanmıştır ancak
organizasyonel yönetişimden ayrıdır.
Proje yöneticisi
başarılı bir sonuç ulaşmak için birbirinde farklı bu paydaşların proje gereksinimleri
üzerindeki etkisini yönetebilmelidir.
Sponsor:
Proje
veya program için nakit veya benzeri bir şekilde finansal kaynaklar sağlayan
kişi veya gruptur.
Proje
Yaşam Döngüleri
Proje yaşam döngüsü, bir projenin başlangıcından tamamlanmasına
kadar geçen bir dizi aşamadır.
•
Tahmini bir yaşam döngüsünde, proje
kapsamı, süresi ve maliyeti yaşam döngüsünün erken aşamalarında belirlenir.
Kapsamdaki değişiklikler dikkatlice yönetilir. Tahmini yaşam döngüleri ayrıca
şelale yaşam döngüleri olarak da adlandırılabilir.
•
Yinelemeli bir yaşam döngüsünde, proje
kapsamı genellikle proje yaşam döngüsünün başında belirlenir, ancak proje
ekibinin ürün anlayışı arttıkça zaman ve maliyet tahminleri düzenli olarak
değiştirilir. Yinelemeler, ürünü bir dizi tekrar eden döngü boyunca
geliştirirken, artışlar art arda ürünün işlevselliğine katkıda bulunur.
•
Artımlı bir yaşam döngüsünde, teslim
edilebilirlik, önceden belirlenmiş bir zaman dilimi içerisinde art arda işlevsellik
katan bir dizi yineleme yoluyla üretilir. Teslim edilenler, yalnızca son
yinelemeden sonra tamamlanmış sayılması gereken gerekli ve yeterli kapasiteyi
içerir.
•
Uyarlanabilir yaşam döngüleri çevik,
yinelemeli veya artımlıdır. Ayrıntılı kapsam, bir tekrarlamaya başlamadan önce
tanımlanır ve onaylanır. Uyarlanabilir yaşam döngüleri aynı zamanda çevik veya
değişime bağlı yaşam döngüleri olarak da adlandırılır.
•
Hibrit bir yaşam döngüsü, öngörücü ve
uyarlanabilir bir yaşam döngüsünün birleşimidir. Projenin iyi bilinen veya sabit
gereksinimleri olan unsurlar, öngörücü bir gelişim yaşam döngüsünü izler ve
hala gelişen unsurlar uyarlanabilir bir gelişim yaşam döngüsünü takip eder.
Her proje için en iyi
yaşam döngüsünü belirlemek proje yönetimi ekibine kalmıştır.
Proje
Aşamaları
Projeler, kontrolü ve yönetimi kolaylaştırmak için
genellikle aşama veya faz dediğimiz parçalara bölünür. Böylece, projenin
tahmini, sorumlu ataması, yürütülmesi, kontrolü ve takibi daha kolaylaşır.
Neden
Aşamalara İhtiyaç Var?
•
Projelerin daha küçük parçalara bölünerek,
kolay yönetilebilmesini sağlamak
•
Delegasyonda kolaylık sağlamak
•
Kontrolü kolaylaştırmak
•
Organizasyonun yürüyen genel
süreçleriyle entegrasyonu kolaylaştırmak
Proje
Aşamalarının Özellikleri
•
Proje aşamalarının sonlarında
teslimatlar bulunur.
•
Projeler aşamalandırılarak, mantıksal
bir sıra izlenebilir.
•
Bir sonraki aşamaya geçmek için
onay/izin/kabul süreçleri gereklidir.
•
Yapılmış hatalar var ise bu hatalardan
sonraki aşamaların etkilenmesi engellenebilir.
Faz Çıkışı =
Kilometre Taşı = Faz Değerlendirme Noktası Bitiş Noktası = Karar
Değerlendirme Noktası
Proje
Aşamaları Arasındaki İlişkiler
Sıralama
İlişkisi(Sequential Relation)
Bir aşama (faz) kendisinden önceki aşama bitmeden
başlayamaz. Bu yaklaşım belirsizlikleri azaltacak fakat sürenin uzamasına sebep
olacaktır.
İç
İçe Geçme İlişkisi(Overlapping Relation)
Bir aşama kendisinden önceki aşama tamamlanmadan başlar.
Ardıl aşama, öncül aşama bitmeden başlarsa,
süre kısalacaktır fakat risk artışı olabilir.
Tekrarlama
İlişkisi(Iterative Relation)
Sadece bir aşama planlanır ve bir sonraki aşamanın
planlaması devam eden aşamanın ilerlemesine ve teslimatlara bağlıdır. Belirsiz
ve değişkenliğin yoğun olduğu ortamlar için uygundur.
Bir sonraki yazımda görüşmek üzere...