Proje
ve Ürün Yaşam Döngüsü
Projenin başlangıç anından, sonlandırılmasına
kadar geçen tüm aşamaları kapsayan döneme proje yaşam döngüsü adı verilir.
·
Hangi aşamada hangi teknik işler
gerçekleşecek?
·
Hangi aşama temelde kim ya da kimlerin
sorumluluğunda yürütülecek?
·
Ürün yaşam döngüsü ürünün birbirini
izleyen ve üst üste binmeyen aşamalarından oluşur.
·
Ürün yaşam döngüsü ile proje yaşam
döngüsü birbirinden farklı kavramlardır.
·
Ürünün geliştirilmesi de bir proje
olarak sınıflandırılır veya ürünü geliştirme aşamalarının her birisi farklı
proje olarak ele alınabilir.
Proje
Metodunun Özelleştirilmesi
Bir projeyi yönetmek için uygun proje yönetimi
süreçleri, girdiler, araçlar, teknikler,
çıktılar ve yaşam döngüsü aşamaları seçilmelidir.
Proje
Yönetimi İş Belgeleri
·
Olur incelemesi
·
Fayda yönetim planı
·
Proje başlatma belgesi ve proje
yönetimi planı
·
Proje başarı ölçüleri
Fayda yönetimi
planı, projenin faydalarının nasıl ve ne zaman alınacağını açıklar, faydaların nasıl
ölçüleceğini gösterir.
·
Bir işlemin otomasyonu ile işletme maliyetlerini düşürmek
·
Bir işletmenin satışlarını yeni veya geliştirilmiş ürünlerle artırmak
·
Yasama veya düzenleyici bir maddenin gerekliliklerini yerine getirmek
için yapılır.
Proje
Seçim Kriterleri
Net
Bugünkü Değer: Projenin yatırım maliyeti ile ürünün yaşam döngüsü
boyunca getireceği kazancın karşılaştırılıması esasına dayanır.
Bu değerin yüksek olması daha iyidir.
İç Verim
Oranı: Bir yatırımdan yüzde olarak kazancın ifadesidir.
Bu
değerin yüksek olması daha iyidir.
Geri Dönüş
Süresi (Payback Period): Gelecekteki kazançlar bugüne çekildiğinde çıkan sonuçları toplam olarak
ilerlenir. Hangi zamanda toplanılan değerler, yatırım bedelini geçerse, bu
yatırımın geri dönüş süresini verir. Bu değerin düşük olanı
daha iyidir.
Fayda/Maliyet Oranı (Benefit /Cost
Ratio): Kar ve maliyet değerlerinin analizini içerir. Bu
değerin yüksek olması daha iyidir.
Fırsat Maliyeti
(Opportunity Cost): Bir seçim yapılırken vazgeçilmek zorunda kalınan ikinci en iyi
alternatiftir.
Yatırım Geri Dönüş Süresi (Return on Investment)
Beklenen Bugünkü Değer: Net
bugünkü değerin risk ayarlanmış halidir. Nakit akışı açısından yüksek olan
bugünkü değer daha iyidir.
Yatırım Geri Dönüş Oranı: Gelirin
yatırıma oranıdır. Daha yüksek geri
dönüş oranı daha iyidir.
Geri Ödeme Süresi: Proje
maliyetinin gelirler ile dengelendiği süredir.
Daha kısa geri dönüş süresi daha iyidir.
İç Geri Dönüş Oranı:
Organizasyonların projenin getirisinden bekledikleri kazanç oranıdır.
Şirketlerin oran eşikleri olabilir. Daha yüksek geri dönüş oranı daha iyidir.
Proje
Entegrasyon Yönetimi
Proje entegrasyon yönetimi, çeşitli süreçleri ve
proje yönetimi faaliyetlerini belirlemek, tanımlamak, tek biçime sokmak, birleştirmek
ve koordine etmek için süreçleri ve faaliyetleri içerir.
Proje entegrasyon yönetimi, proje yöneticilerine
özeldir. Diğer bilgi alanları uzmanlar (örneğin, maliyet analizi, planlama
uzmanları, risk yönetimi uzmanları)
tarafından yönetilebilse de, proje entegrasyon yönetiminin sorumluluğu
devredilemez. Proje yöneticisi, sonuçları diğer tüm bilgi alanlarında
birleştiren ve proje hakkında genel görüş sahibi olandır. Proje yöneticisi sonuçta projenin bütününden
sorumludur.
·
Ürün, hizmet veya sonucun teslim
tarihlerinin verilmesini sağlamak
·
Proje yaşam döngüsü ve fayda yönetim
planının uyumunu sağlamak
·
Proje hedeflerine ulaşmak için bir
proje yönetim planı sağlamak
·
Proje gereği olarak ve projeden uygun
bilginin yaratılmasını ve kullanılmasını sağlamak
·
Proje yönetimi planındaki faaliyetlerin
performans ve değişikliklerini yönetmek
·
Projeyi etkileyen kilit değişikliklere
ilişkin entegre kararlar almak
·
Proje ilerlemesinin ölçülmesi ve
izlenmesi ve proje hedeflerine ulaşmak için uygun önlemlerin alınmasını
sağlamak
·
Elde edilen sonuçlar hakkında veri
toplama, bilgi edinmek için verilerin analiz edilmesi ve bu bilgilerin ilgili
paydaşlara iletilmesini sağlamak
·
Proje çalışmasının tamamını tamamlamak
ve her aşamayı, sözleşmeyi ve projeyi bir bütün olarak resmi olarak kapatmak
·
Gerektiğinde faz geçişlerini yönetmek
Proje
Başlatma Belgesinin Geliştirilmesi
Proje başlatma belgesinin geliştirilmesi projenin
oluşmasına resmi olarak onay veren ve organizasyonel kaynakları proje
aktivitelerine atamak için proje yöneticisine yetki sağlayan dokümanı oluşturma
sürecidir.
Proje başlatma belgesi sponsor tarafından yayınlanmalıdır.
Proje başlatma belgesi proje yöneticisine projeyi
planlama ve yürütme yetkisi verir.
Proje yöneticisinin proje başlatma belgesinin
geliştirilmesi sürecine katılması proje gereksinimlerini daha iyi anlayacağı
bir temel oluşturulması nedeniyle tavsiye edilir.
·
Proje varlığını onaylar.
·
Proje yöneticisi formal olarak atanır
ve organizasyona duyurulur.
·
Proje ürünü/hizmetini tanımlar.
·
Projenin hedeflediği iş gereksinimini
tarifler.
·
Proje yöneticisini ihtiyaç duyacağı
kaynakları tedarik etmesi yetkilendirir.
Odak
Grup:
Benzer tecrübedeki küçük
gruplarla yapılır. Katılımcıların konu hakkındaki görüşlerini paylaşıp, derinlemesine
bilgi edinilmesi sağlanır.
Beyin
Fırtınası: Toplanıp fikir üretmek, bir problemi çözmeye
çalışmak için yapılan etkinliktir.
Çalışma
Bildirimi(Statement of Work)
Proje çalışma bildirimi bir projede sunulacak
ürünlerin, hizmetlerin ya da sonuçların tanımlanmasını içerir.
Organizasyon içi projelerde, projenin başlatıcısı
ya da sponsoru, iş ihtiyaçları, ürün ya da hizmet gereksinimlerine bağlı olarak
çalışma bildirimi sunar.
Organizasyon dışı projelerde ise çalışma bildirimi
bir ihale belgesinin, örneğin teklif talebi, bilgi talebi veya fiyat teklif talebi
belgelerinin bir parçası ya da bir sözleşmenin bir parçası olarak müşteriden
alınabilir.
·
İş ihtiyacı
·
Ürün kapsamının tanımı
·
Stratejik plan
Stratejik
Plan
Vizyon: Firmanın önündeki 5 yıl veya daha fazla sürede ne
noktada olacağını anlatır.
Misyon: Firmanın zamandan bağımsız amacını ve arzusunun nasıl
yerine getireceğinin ifadesidir. Organizasyonun neden var olduğunun
deklarasyonudur. Firmanın amacı ve aktiviteleri operasyonlar, fonksiyonlar,
müşteriler, teklifler, segmentler, ölçüler, metotlar, teknoloji, kaynaklar gibi
üzerinden ifade edilir.
Değerler:
Firmanızın devamlı, tutkulu, ayırt edici temel inanışlarıdır. Yönlendirici prensiplerdir.
SWOT: Firmanın şu anki pozisyonunun gücü ve zayıflıkları,
dışarıdaki fırsat ve tehditlerinin özetidir.
Rekabet Avantajı:
Rekabet
ortamında en kuvvetli olduğunuz alandır.
Uzun
Dönem Stratejik Amaçlar: Yaklaşık 3 yıllık sürede vizyonunuzu gerçekleştirmek odaklanılanlardır.
Kısa
Dönem Amaçlar: Stratejik
amaçların 1-2 yıllık performans hedefleri haline dönüşmesidir.
Aksiyon Planları:
Hedefin nasıl
gerçekleşeceğinin planıdır. Stratejinin operasyona dönüştürülmesidir.
Skorkart:
Ana performans
göstergeleri üzerinden aylık düzende performansı takip etmeyi sağlar.
Finansal
Değerlendirme: Geçmiş
kayıtlara ve gelecek öngörülere göre yapılan değerlendirme ile gelecek planı
yapıp firmanın gelecek finansal performansı daha kontrol altında tutulmasıdır.
İş
Gerekçesi
Yeterli tanımlaması bulunmayan ve gelecekteki
proje yönetim aktivitelerinin izinleri için bir temel olarak kullanılacak
seçilen bir bileşenin faydalarının geçerliliğini belirlemek için kullanılan
belgelenmiş bir ekonomik fizibilite çalışmasıdır.
İş gerekçesinde, genellikle, projenin neden
gerekli olduğunu ifade eden ve projenin sınırlarını belirleyen, iş ihtiyacı
bilgileri ve fayda - maliyet analizi yer alır.
Anlaşmalar
Anlaşmalar, projenin ilk amaçlarını belirlemek
amacıyla kullanılır. Anlaşmalar, sözleşme, ortak niyet bildirgesi, hizmet
seviyesi anlaşması, anlaşma mektubu, niyet mektubu vb. şeklinde olabilir. Genel
olarak, harici bir müşteri için yapılan projelerde sözleşme kullanılır.
Proje Başlatma Belgesi
·
Projenin amacı ya da gerekçeleri
·
Ölçülebilir proje hedefleri
·
Üst düzey gereksinimler
·
Varsayımları ve kısıtlar
·
Üst düzey proje tanımı ve sınırları
·
Üst düzey riskler
·
Özet kilometre taşları
·
Özet bütçe
·
Paydaş listesi
·
Proje onay şartları
·
Atanan proje yöneticisi, sorumluluk ve
yetkisi
·
Sponsor onayı
Proje
Paydaş Yönetimi
Her projenin, projeden olumlu ya da olumsuz yönde
etkilenen ya da projeyi etkileyebilecek paydaşları vardır. Bazı paydaşlar,
projenin çalışmasını veya sonuçlarını etkilemek için sınırlı bir yeteneğe sahip
olabilir, diğerleri proje ve beklenen sonuçlar üzerinde önemli bir etkiye sahip
olabilir. Proje yöneticisinin ve ekibinin tüm paydaşları uygun bir şekilde
doğru bir şekilde belirleme ve dahil etme yeteneği, proje başarısı ile
başarısızlığı arasındaki fark anlamına gelebilir. Başarı şansını artırmak için,
paydaş belirleme ve katılım süreci, proje başlatma belgesi onaylandıktan sonra
en kısa sürede başlamalıdır.
Paydaşların
Belirlenmesi (Identify Stakeholders)
Projeden etkilenen tüm şahıs veya
organizasyonların belirlenmesi ve bunların projesi başarısı bağlamındaki
çıkarları, ilgileri ve etkileriyle ilgili bilgilerin belgelenmesidir.
Proje iteratifse
proje yönetim planı gerekebilir. Bu
yüzden bir önceki iterasyondaki plan burada girdi olacaktır. Güncellenen
plan da çıktı olacaktır.
Paydaş
Analizi
Proje için paydaşların etki/ilgileri:
Etkin insanlar
Projenin kişilere/pozisyonlara etkileri
Olası tepkiler
Proje amaçlarının sonuçları:
·
Beyin fırtınası
·
Görüşmeler
·
Geçmiş dersler
·
Proje ekibinin fikirleri
·
Güç/Çıkar tablosu
·
Güç/Katılım tablosu
·
Katılım/Etki tablosu
·
Önem modeli
Farklı
Paydaş Türleri
Yararlanıcılar
(Beneficaries):
Hedef
Kitle (Target Group): Proje faaliyetlerinden doğrudan ve olumlu etkilenecek kişi ve kurumlardır.
Nihai
Yararlanıcı (Final Beneficaries): Uzun vadede ve dolaylı olarak toplumsal ya da sektörel ölçekte olumlu etkileneceklerdir.
Proje Ortakları (Project Partners): Projeyi uygulayan taraflardır.
·
Yerel halk
·
Kullanıcılar, tüketiciler
·
STK’lar
·
Kamu kurumları
·
Çıkar grupları
·
Özel sektör
·
Uluslararası kurumlar
Paydaş
Analizi Nedir?
Mevcut sorundan veya olası projeden
etkilenebilecek tüm paydaş gruplarının ve bu grupların sorun/proje ile ilişkilerinin
güçlerinin ve etkilerinin katılım stratejilerinin belirlenmesidir.
Paydaş analizi için 4 adım:
1.
Paydaşların belirlenmesi
2.
Paydaşların ilgilerinin ve
çıkarlarının tespit edilmesi
3.
Paydaşların güçlerinin ve etkilerinin
saptanması
4.
Paydaş katılımı stratejisinin
oluşturulması
Paydaşların
Belirlenmesi
·
Sorundan kimler olumsuz etkileniyor?
·
Kimler çıkar sağlıyor?
·
Projeye destek verenler ve karşı çıkanlar
belirlendi mi?
·
Savunmasız ve hassas gruplar saptandı
mı?
·
Kimler direk hangileri dolaylı olarak
etkileniyor?
·
Tüm paydaşların özellikleri neler?
Paydaşların
İlgilerinin ve Çıkarlarının Tespit Edilmesi
·
Paydaşların her birinin projeden
beklentileri nelerdir?
·
Paydaşların projeden
sağlayabilecekleri muhtemel yararlar nelerdir?
·
Hangi paydaşların çıkarları, projenin
hedefleri ile çelişmektedir?
·
Paydaşların her biri projeye ne gibi
mali katkı sağlayabilecek durumdalar?
·
Bunu sağlamaya istekliler mi?
Paydaşların
Katılımı Neye Yarar?
·
Bilgiye dayalı karar almayı sağlar.
·
Projenin daha ilk aşamalarında bir
görüş birliği (consensus) oluşturulmasını sağlar.
·
Farklı paydaşların projeyi
izleyebilmesi bakımından şeffaflık sağlar.
Paydaş
Analizi Sonuçları Proje Tasarlarken Nasıl Kullanılır?
·
Sorunları analiz ederken
·
Hedefleri belirlerken
·
Stratejiyi seçerken
Planlama
Süreç Grubu
Planlama süreci kendini tekrarlayan ve planlama
adımlarının birbirini etkilediği bir çalışmadır. Proje ilerlerken daha
ayrıntılı ve özellikli bilgiler ve daha kesin tahminler elde edildikçe bir
planın sürekli olarak iyileştirilmesi ve daha ayrıntılı hale getirilmesi ve
böylece planlama sürecinin ardışık tekrarlarında daha kesin ve tam planların
üretilmesi gerekir.
·
Gereğinden
fazla ve gereğinden az planlama hatasına düşülmemelidir.
·
Planı
dokümante edip, paylaşıp ve güncellemek gerekir.
Proje yönetim planının geliştirilmesi tüm alt
planların tanımlanması, hazırlanması,
koordine edilmesi ve bunların kapsamlı bir yönetim planına entegre
edilmesi sürecidir. Bu sürecin ana faydası tüm proje çalışmalarının temelini
tanımlayan merkezi bir belge oluşturmasıdır.
·
Proje yönetim planı, projenin nasıl
yürütüleceğini, izlendiğini ve kontrol edildiğini ve kapandığını tanımlar.
·
Proje yönetim planı özet veya detaylı
olabilir. Her bir alt planı, spesifik projenin gerektirdiği ölçüde
açıklanmalıdır.
·
Proje yönetim planı temel çizgiler
belli olmalıdır, en azından kapsam, zaman ve maliyet için proje referanslarını
tanımlamak gerekir, böylece proje yürütmesi ölçülebilir ve bu referanslarla
karşılaştırılabilir ve performans yönetilebilir.
·
Temel çizgiler tanımlanmadan önce,
proje yönetim planı gerektiği kadar güncellenebilir. O zaman resmi bir işlem
gerekli değildir. Ancak, bir kez temel çizgi alındığında, sadece entegre
değişim kontrolü süreci ile değiştirilebilir.
·
Proje yönetim planı, sürekli değişen
bir proje ortamına cevap verecek kadar sağlam olmalıdır.
Proje
Yönetimi Planının Geliştirilmesi
Proje yönetimi planı, projenin nasıl
yürütüleceğini, izleneceğini ve kontrol edileceğini belirleyen belgesidir.
Proje yönetimi planı, planlama süreçlerinin tüm alt planlarını ve temel
çizgilerini bütünleştirir ve birleştirir.
Proje yönetim planı temel çizgileri projenin
performansını ölçmek için kullanılır. Bir projenin temeli, orijinal kapsam, maliyet ve
zamanlama olarak tanımlanır. Proje yürütme ve kontrol faaliyetlerinin
başlayabilmesi için, projenin taban çizgisi tamamen tanımlanmalı ve
belgelenmelidir.
Destekleyici planlar
Alt destekleyici plan ve proje yönetim planı entegre
değişiklik yönetimi tarafından da kontrol edilir.
·
Kapsam Yönetim Planı
·
İhtiyaç Yönetim Planı
·
Zaman Çizelgesi Yönetim Planı
·
Maliyet Yönetim Planı
·
Kalite Yönetim Planı
·
Süreç İyileştirme Planı
·
İnsan Kaynakları Planı
·
İletişim Yönetim Planı
·
Risk Yönetim Planı
·
Tedarik Yönetim Planı
·
Paydaş Yönetim Planı
Değişim Yönetimi Planı: Proje
boyunca değişiklik taleplerinin resmi olarak nasıl yetkilendirileceğini ve
dahil edileceğini açıklar.
Yapılandırma Yönetimi Planı: Proje
öğeleri hakkındaki bilgilerin nasıl kaydedileceğini ve güncelleneceğini açıklar
ve böylece projenin ürünü, hizmeti veya sonucu tutarlı ve çalışır durumda
kalır.
Performans Ölçümü Temel Çizgisi: Performansı
ölçmek ve yönetmek için proje yürütmenin karşılaştırıldığı, proje çalışması
için entegre bir kapsam – zaman - maliyet planıdır.
Proje Yaşam Döngüsü: Bir
projenin başlangıcından kapanmasına kadar geçen bir dizi aşamayı açıklar.
Yaşam Döngüsü Yaklaşımı: Tahmini,
yinelemeli, çevik veya bir karma model gibi ürün, hizmet veya sonuç geliştirme
yaklaşımını açıklar.
Yönetim İncelemeleri: Proje
yöneticisi ve ilgili paydaşların performansın beklendiği gibi olup olmadığını
veya önleyici veya düzeltici faaliyetlerin gerekli olup olmadığını belirlemek
için proje ilerlemesini gözden geçireceği zaman projedeki noktaları belirler.
Kapsam
Yönetiminin Planlanması
Proje kapsam yönetimi, projeyi başarıyla
tamamlamak amacıyla, projenin tüm çalışmaları ve sadece gerekli çalışmaları
içermesini sağlamaya yönelik süreçlerden oluşur. Proje kapsamını yönetme,
öncelikle projeye nelerin dahil edileceğini ve nelerin edilmeyeceğini tanımlama
ve kontrol etme işidir.
Kapsamda olmayan hiçbir iş İKY(WBS)’de
gösterilmez.
1. Projenin
kapsamını ve gereksinimlerini nasıl planlanacağına, doğrulanacağına ve kontrol
edileceğine dair bir plan geliştirilir.
2. Tüm gereksinimlerin, proje başlatma belgesinde belirtilen iş gerekçesinde öngörülen şartlarda belirtildiği şekilde desteklendiğinden emin olarak belirlenmelidir.
3. Kapsamı belirlemek için paydaşların ihtiyaçları sıralanırve dengelenir.
4. Kapsamı daha küçük, daha yönetilebilir parçalara ayırmak için bir WBS oluşturulur ve her parça WBS sözlüğünde tanımlanır.
5. Tamamlanan çalışma kapsamının müşteri veya sponsor tarafından kabul edilebilir olduğunun doğrulanması (imzalanmış kabul) edinilmelidir.
6. Kapsam performansını ölçülür ve gerektiği gibi ayarlanır.
2. Tüm gereksinimlerin, proje başlatma belgesinde belirtilen iş gerekçesinde öngörülen şartlarda belirtildiği şekilde desteklendiğinden emin olarak belirlenmelidir.
3. Kapsamı belirlemek için paydaşların ihtiyaçları sıralanırve dengelenir.
4. Kapsamı daha küçük, daha yönetilebilir parçalara ayırmak için bir WBS oluşturulur ve her parça WBS sözlüğünde tanımlanır.
5. Tamamlanan çalışma kapsamının müşteri veya sponsor tarafından kabul edilebilir olduğunun doğrulanması (imzalanmış kabul) edinilmelidir.
6. Kapsam performansını ölçülür ve gerektiği gibi ayarlanır.
Ürün Kapsamı: Bir
ürün, hizmet ya da sonucu tanımlayan özellikler veya fonksiyonlardır.
Proje Kapsamı: Belirtilen
özelliklere ve fonksiyonlara sahip bir ürün, hizmet ya da sonucu teslim etmek
için yapılması gereken çalışmalardır. Proje kapsamı teriminin bazen ürün
kapsamını kapsadığı görülebilir.
Kapsam Temel Çizgisi: Detaylı
kapsam bildiriminin, iş kırılım yapısının ve ilişkili WBS yapısı sözlüğünün
onaylı bir versiyonudur.
Girdiler
1)
Proje Yönetim Planı
·
Kalite Yönetim Planı
·
Proje Yaşam Döngüsü Planı
·
Geliştirme Yaklaşımı
2)
Proje Başlatma Belgesi
·
Kapsam yönetimi süreçlerinin
planlanması için gereken proje bağlamının oluşturulmasında kullanılır.
·
Proje çalışma bildirimindeki üst düzey
proje tanımını ve ürün özelliklerini tanımlar.
3)
Çevresel İşletme Faktörleri
·
Organizasyonun kültürü
·
Altyapı
·
Personelin idaresi
·
Pazar koşulları
4)
Organizasyonel Süreç Varlıkları
·
Politikalar ve prosedürleri
·
Tarihsel bilgi ve alınan ders bilgi
tabanları
Çıktılar
Kapsam Yönetim Planı
·
Ayrıntılı bir proje kapsam bildirimi
hazırlanmasına yönelik süreçtir.
·
Ayrıntılı bir proje kapsamının (WBS)
oluşturulmasına yönelik süreçtir.
·
WBS’nin nasıl sürdürüleceğini ve
onaylayacağını belirlemeye yönelik süreçtir.
·
Tamamlanmış proje teslimatlarının resmi
kabulünün nasıl yapılacağını belirlemeye yönelik süreçtir.
·
Ayrıntılı proje kapsamı bildirimine
yapılacak değişiklik taleplerinin nasıl işleme alınacağını kontrol etmeye
yönelik süreçtir.
Gereksinim Yönetim Planı
·
Gereksinim aktivitelerinin planlama,
izlenme ve raporlama yöntemidir.
·
Yapılandırma
Yönetimi Aktiviteleri: Ürüne yapılacak değişikliklerin başlatılma
şekli, ektilerinin analiz edilme biçimi, bu değişiklikleri onaylamak için
gerekli düzeylerinin yanı sıra bunların izlenme ve raporlanma şekilleridir.
·
Gereksinimleri önceliklendirme sürecidir.
·
Kullanılacak ürün ölçütleri ve bunları
kullanmanın gerekçeleridir.
·
Gereksinimlerin hangi özelliklerinin
izlenebilirlik matrisine alınacağını gösteren yapıdır.
Gereksinimlerin
Toplanması
Proje hedeflerine ulaşmak için paydaş
ihtiyaçlarının ve gereksinimlerin belirlenmesi, belgelenmesi ve yönetilmesi sürecidir.
Bu sürecin ana faydası, ürün kapsamı dahil
kapsamın tanımlanması ve yönetilmesini temelini sağlamasıdır.
·
Organizasyonun, üst düzey
ihtiyaçlarını bir bütün olarak ele alan iş gereksinimleri
·
Bir paydaş ya da paydaş grubunun
ihtiyaçlarını belirleyen paydaş gereksinimleri
·
İş ve paydaş gereksinimlerini
karşılayacak ürün, hizmet ya da sonuçların özelliklerini ve fonksiyonlarını açıklayan
çözüm gereksinimleridir. Çözüm gereksinimleri, fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan
gereksinimler olarak ayrılır.
o
Fonksiyonel gereksinimler ürünün
davranışlarını açıklar.
o
Fonksiyonel olmayan gereksinimler,
fonksiyonel olanları tamamlar ve ürünün verimli olması için gereken çevresel
koşulları ve nitelikleri tanımlar.
·
Veri dönüşümü ve eğitim gereksinimleri
gibi mevcut durumu ‘olduğu gibi’ durumundan ilerili ‘olması gereken’ durumuna
geçişte ihtiyaç duyulan geçici kabiliyetleri açıklayan geçiş gereksinimleri
·
Eylemleri, süreçleri ya da projenin
karşılaması gereken diğer koşulları açıklayan proje gereksinimleri
·
Proje teslimatlarının ve diğer proje
gereksinimlerinin başarılı bir şekilde tamamlanmasını sağlamak için gerekli koşulları
ve kriterleri belirleyen kalite gereksinimleri
Araçlar ve teknikler
·
Görüşmeler
·
Odak Grupları
·
Rehberli Çalıştaylar
·
Grup Yaratıcılık Teknikleri
o
Beyin Fırtınası
o
Nominal Grup Tekniği
o
Fikir/Zihin Haritalama
o
Yakınlık Şeması
o
Çok Kriterli Karar Analizi
·
Grup Halinde Karar Alma Teknikleri
·
Oybirliği
·
Çoğunluk
·
Nispi Çoğunluk
·
Tek Karar Noktası
·
Soru Formları ve Anketler
·
Gözlemler
·
Prototipler
·
Kıyaslama
·
İçerik Şemaları
·
Belge Analizi
Yakınlık
Şeması (Affinity Diagram):
İlgili konular gruplanır. Beyin fırtınası sonrasında ortaya çıkan fikirleri kategorize ederek
düzenlenir. Mind map göre farkı ilişkili konuların ele
alınmasıdır.
Nominal
Grup Tekniği (Nominal Group Technic): Beyin fırtınası ya da bir başka şekilde üretilen çok
sayıda görüşü eşit katılımı sağlayarak önem sırasına göre sıralamaktır.
Çok
Kriterli Karar Analizi (Multicriteria Decision
Analysis): Alternatifleri
karşılaştırılarak derecelendirilir ve bunların arasından en iyisi seçilmeye
çalışılır.
Fikir/Zihin
Haritalama (Mind Map): Bilgiyi organize etmek için bir grafik yöntemdir.
Beyin fırtınasını
depolamak için bir araçtır. Problem çözümünde yaratıcılık imkanı sağlayan bir
düşünme şeklidir.
Rehberli
Çalıştaylar (Facilitated Workshops): Farklı
birimlerden ana paydaşların bir araya getirilmesi
konsensüs sağlanmasıdır.
Çıktılar
Gereksinim
Dokümantasyonu: Her bir gereksinimin projeyle
bağlantılı iş ihtiyacını nasıl karşıladığını açıklar. Aşamalı olarak olgunlaşan
belgelerdir. Gereksinimler açık ve net (ölçülebilir), izlenebilir, tam, tutarlı
ve ana paydaşlarca kabul edilebilir olmalıdır.
Gereksinim
İzlenebilirlik Matrisi: Ürün gereksinimlerinin başlangıç
noktalarıyla bu gereksinimleri gideren teslimatların bağlantısını gösteren bir
tablodur. Gereksinim izlenebilirlik matrisi, gereksinimleri iş ve proje
hedefleriyle bağlantılı hale getirerek her bir gereksinimin iş değerini
artırmasını güvence altına almaya katkıda bulunur.
Kapsamın
Tanımlanması
Proje ve ürünün ayrıntılı bir tanımının
oluşturulması sürecidir. Toplanan gereksinimlerden hangilerinin proje kapsamına
dahil edileceği ve proje kapsamı dışında bırakılacağını tanımlanarak proje,
hizmet veya sonuçları sınırlarının tanımlanmasıdır.
·
Gereksinimler müşterinin ihtiyaç duyduğu
öğeler topluluğudur.
·
Proje kapsamı, projenin sınırlarını tanımlar. Gereksinimleri yerine getirmek için yapılması gereken faaliyetleri
ve görevleri, projeye neyin dahil edildiğini ve neyin dahil edilmediğini
ayrıntılı olarak açıklar.
Müşteriye beklediğinden daha fazlasını vermek ‘Gold
Plating’ olarak adlandırılır. PMI bunu onaylamaz.
Gereksinim ve Kapsam
Gereksinimlerin toplanması sürecindeki tüm
gereksinimler kapsamın tanımlanması sırasında dahil edilmeyebilir.
·
Kapsamın tanımlanmasında son proje
gereksinimlerini seçilir.
·
Kapsamın tanımlanması aşamalı
olgunlaşan bir süreçtir. Her yinelemede yeni bir detay aşamasına ulaşılır.
Ürün Analizi
Ürün ve hizmetlerin tanımlanmasında ürün analizi
kullanılabilir. Bir ürün veya hizmet hakkında sorular sormayı ve ne
verileceğine ilişkin kullanımı, özellikleri ve diğer ilgili yönlerini açıklamak
için cevaplar oluşturmayı içerir. Her uygulama alanı, üst seviye ürün veya
hizmet tanımlarını anlamlı dağıtımlara dönüştürmek için bir veya daha fazla genel
kabul görmüş metoda sahiptir. Gereksinimler yüksek bir seviyede yakalanır ve nihai
ürünü tasarlamak için gereken detay seviyesine ayrıştırılır.
Ürün analiz tekniklerinin örnekleri arasında,
bunlarla sınırlı olmamak üzere şunlar bulunur:
·
Ürün Kırılımı
·
Gereksinimlerin Analizi
·
Sistem Analizi
·
Sistem Mühendisliği
·
Değer Analizi
·
Değer Mühendisliği
Müşteri veya
sponsor tarafından belirtildiği şekilde ürünün amaçlarını ve tanımını analiz
etmek için ürün analizi yapılır.
Müşteriden tam bir liste almak yerine, teslim edilebilir ürünleri
projenin bir parçası olarak belirlemek ve tanımlamak gerekebileceği anlaşılmalıdır.
Proje Kapsam Bildirimi
Proje kapsamı bildirimi,
proje kapsamının, başlıca teslimatların, varsayımların
ve kısıtların tanımıdır. Proje kapsam bildirimi, proje ve ürün kapsamı dahil
olmak üzere kapsamın tamamını belgeler.
Ayrıntılı proje kapsamı bildirimi, doğrudan veya
diğer belgelere referansla aşağıdakileri içerir:
Ürün Kapsamı Tanımı: Proje
başlatma belgesinde ve gereklilik belgelerinde açıklanan ürün, hizmet veya sonucun özelliklerini aşamalı
olarak hazırlar.
Teslimatlar:
Herhangi bir benzersiz ve doğrulanabilir ürün, sonuç veya özelliklerdir. Bir
süreci, aşamayı veya projeyi tamamlamak için üretilmesi gereken bir hizmeti yerine
getirme işlemidir. Teslimatlar ayrıca proje yönetim raporları ve belgeler gibi
yardımcı sonuçları da içerir. Teslimatlar, özet veya ayrıntılı olarak
açıklanabilir.
Kabul Kriterleri: Teslim
alınabilmesi için yerine getirilmesi gereken bir dizi şartlardır.
Projede
Dışarıda Bırakılanlar: Proje için kapsam dışında olanı
açıkça belirtmek paydaşların beklentilerini yönetmeye yardımcı olur ve kapsam
kaymasını azaltabilir.
Proje Başlatma Belgesi
·
Projenin
amacı ya da gerekçeleri
·
Ölçülebilir
proje hedefleri ve ilgili başarı kriterleri
·
Üst düzey
gereksinimler
·
Üst düzey
proje tanımı
·
Üst düzey
riskler
·
Özel
kilometre taşları
·
Zaman
çizelgesi
·
Özet bütçe
·
Paydaş
listesi
·
Proje onay şartları
·
Atanan proje
yöneticisi, sorumluluk ve yetki seviyesi
·
Sponsorun ve
onaylayıcıların yetkileri
Kapsam
Tanımı
·
Ürün kapsam tanımı
·
Ürün kabul kriterleri
·
Proje teslimatları
·
Projenin dışında bırakılanlar
·
Proje kısıtları
·
Proje varsayımları
Proje başlatma belgesinin ve proje kapsam
bildiriminin içerikleri bazen tekrara
dayalı bilgi içerdiği düşünülebilir ama her birindeki ayrıntı düzeyi
farklıdır.
Proje başlatma belgesi genel bilgileri içerirken,
proje kapsam bildirimi kapsam unsurlarının ayrıntılı açıklamasını içerir. Her
ikisi de proje süresince aşamalı olarak olgunlaşır.
İKY(WBS)
Oluşturulması
İş kırılım yapısı, proje hedeflerini
gerçekleştirmek ve gerekli teslimatları oluşturmak için proje ekibi tarafından
gerçekleştirilecek toplam işin teslimat tabanlı hiyerarşik ayrıştırılmasıdır.
Projenin toplam kapsamını düzenler ve tanımlar. Her alt seviye, proje çalışmalarının
giderek detaylandırılan bir tanımını temsil eder.
·
Kapsamın yönetilebilir teslimatlara
bölünmesi, projeyi daha
iyi yönetilir hale getirmek için bölümlere ayırma yöntemidir.
·
‘Projede ne var?’ sorusunu cevaplamaya
yardımcı olur.
·
İş kırılım yapısı, iş paketlerinden(work packages) meydana gelmektedir.
·
Temel olarak, kendisini oluşturacak daha küçük paketlere bölünecek
şekilde aşağıya doğru dallanan bir yapıdır.
·
İş kırılım yapısı içerisinde bulunmayan teslimatlar proje dahilinde
kabul edilmezler.
·
PMP sınavında; ‘Bir proje yöneticisi yeni atandığı ve yürütme aşamasında
olan bir projede iş kırılım yapısının olmadığını fark ederse…’ sorularında ilk
olarak iş kırılım yapısının hazırlanması gerektiği belirtilir. Sorunun cevap
seçeneklerinde bu anlamı içeren şıkkın doğru olma ihtimali yüksektir.
·
PMP sınavında iş kırılım yapısının müşteri ile iletişim için
kullanıldığı belirtilir.
Kapsam temel çizgisi şunlardan oluşur:
·
Proje kapsam bildirimi
·
İş kırılım yapısı(İKY)
·
İKY sözlüğül
İş kırılım yapısındaki her bir bileşeni tanımlayan
bir dokümandır. Her bir İKY bileşeni için, İKY sözlüğü kapsamın ya da çalışma
bildiriminin kısa bir açıklamasını, tanımlanan teslimatları, bir ilişkili
aktiviteler listesini ve bir kilometre taşları listesini içerir. İçerdiği diğer
bilgiler:
·
Sorumlu
·
Başlangıç ve bitiş
·
Gereken kaynaklar
·
Maliyet tahmini
·
Ekleme numarası
·
Sözleşme referansı
·
Kalite gereklilikleri
·
Teknik referanslar
·
İKY’nin en alt aşaması, doğru
tahminlenebilen, maliyeti tahmin edilebilen, izlenebilen ve kontrol edilebilen
iş paketlerinden oluşur.
·
İKY’nin doğru kurulması proje başarısı
için kritiktir.
·
En alt seviye İKY bileşenlerine iş paketi
denir.
Kapsam
Kaymaları (Scope Creep):
Proje başladıktan sonra
herhangi bir noktada bir projenin kapsamındaki değişikliklere, sürekli veya
kontrolsüz büyümeye karşılık gelir. WBS
bunun önüne geçer.
·
Her iş paketinin, eylemlerden(activities) değil, teslimatlardan(deliverables) oluşması gerektiğini unutulmamalıdır.
·
İKY ekipten ve diğer paydaşlardan gelen bilgileri
kullanarak proje yöneticisi tarafından oluşturulmalıdır.
·
İKY projenin üzerine kurulduğu temeldir.
Kesinlikle her projede olmalıdır. Tüm teslimatları tanımlar.
Maliyet Hesap Kodu (Cost Account
Code): Projenin iş kırılım yapısı ile atanan iş için fonksiyonel
sorumluluğun tanımlandığı organizasyonel kırılım yapısının kesişim noktasıdır.
Gerçek direkt işgücü, materyal ve diğer direkt maliyetlerin gerçekleşen işle
karşılaştırılmasını sağlar.
Hesap Kodu (Code of Accounts): İş
kırılım yapısının her parçasının ayrı ayrı belirlenmesinde kullanılan numaralandırma
sistemidir.
Araçlar
ve Teknikler
Ayrıştırma
Proje kapsamının ve proje teslimatlarının daha
küçük ve daha yönetilebilir bileşenlere bölünmesidir. Çalışma paketi, İKY’nin
en alt seviyesidir ve çalışmalar için maliyet ve sürelerin tahmin edilebileceği
ve yönetilebileceği düzeydedir. Çalışma paketleri için ayrıştırma seviyesi
projenin büyüklük ve karmaşıklık derecesine göre değişir.
İleride yapılacak işler için ayrıştırma sorun
yaratabilir dolayısıyla ekip zaman zaman yaklaşan dalga planlaması gerçekleştirebilir.
Yaklaşan dalga planlaması,
proje ilerledikçe ve sonraki detaylar netleştikçe, dalgalar halinde proje
planlama sürecidir. Scrum gibi çevik yazılım geliştirme yaklaşımlarında
kullanılan tekniklere benzer.
İKY’nin her bileşeni bir departmanın sorumluluğunda
olmalıdır ve organizasyonel birimlerin sıralanması ile oluşan bu yapıya Organizasyonel Kırılım Yapısı adı
verilir.
Projeyi, iş
paketlerine ayrıştırma yöntemi PMP
sınavında decomposing /deconstruction
olarak geçmektedir.
Çalışma Paketi = İş Paketi
·
İKY’de yer almayan işler, proje
kapsamı dışındadır.(100% Kuralı)
·
İşi yapan kişilerin İKY’leri
oluşturması beklenir.
·
İKY projenin haritası gibidir.
Hiyerarşik olarak, maliyet, süre ve kaynak bilgilerini gösterir.
·
Bazen iş paketlerini belirlemek için
kurallar konulabilir (min. 80 saat veya 2 hafta vb.)
·
Tüm proje işlerinin ve projenin tüm
yönlerini kapsayan çalışmaları İKY'de belirtilmelidir.
·
Proje kapsamının ürün kapsamından daha
geniş olabileceği unutulmamalıdır.
İKY
Sözlüğü
Proje
çalışması için ihtiyaç duyulan tüm ayrıntıları beraberinde getirir.
İKY sözlüğünün içeriğinde;
· İş Paketi teslimatlarının detaylı açıklaması (Work Package Deliverable
Description)
· Teslimatların nasıl üretileceğinin detaylı açıklaması (Work Involved to
Produce Deliverable)
·
Paketin tamamlanması için belirtilen kabul kriterleri (Acceptance
Criteria)
·
Varsayımlar ve sabitler (Assumptions and Constraints)
·
Kalite ölçütü (Quality Metrics)
·
Atanmış kaynak (Resource Assigned)
·
Riskler (Risks)
·
Süre (Durations)
·
Teslim tarihi (Due Date)
Proje
Zaman Çizelgesi Yönetimi
Proje zaman yönetimi, projenin zamanında
tamamlanabilmesi için gerekli süreçlerden oluşur. Proje aktivitelerinin ve bu
aktiviteleri gerçekleştirecek kaynaklarla aktivite sürelerinin belirlenmesi
çalışmalarını içerir.
Proje zaman çizelgesinin planlaması,
geliştirilmesi, yönetilmesi, gerçekleştirilmesi ve kontrol edilmesi için
gerekli politikalar, prosedürler ve belgelerin oluşturulması sürecidir.
Araçlar
ve Teknikler
·
Uzman görüşü
·
Analitik teknikler
·
Toplantılar
Çıktılar
Zaman Çizelgesi Yönetim Planı
·
Modelin Geliştirilmesi
·
Doğruluk Seviyesi
·
Ölçüm Birimleri
·
Organizasyonel Prosedür Bağlantılar
·
Model Bakımı
·
Kontrol Eşikleri
·
Performans Ölçütleri
·
Rapor Formatları
·
Süreç Tanımlamaları
Aktivitelerin
Tanımlanması
Proje teslimatlarını üretmek için yerine
getirilecek eylemlerin belirlenmesi sürecidir.
Bu sürecin ana faydası, çalışma paketlerini, proje işlerinin tahmin
edilmesi, çizelgelenmesi
gerçekleştirilmesi, izlenmesi ve kontrol edilmesi için bir temele sağlayan
aktivitelere ayırmaktır.
Araçlar
ve Teknikler
Ayrıştırma:
Proje
kapsamının ve teslimatların daha küçük ve daha yönetilebilir bileşenlere
bölünmesine yönelik bir planlama tekniğidir. Ayrıştırma, proje kapsamının
başarılmasıyla ve teslimatların sağlanmasıyla bağlantılı proje çalışmalarının
yürütülmesini, izlenmesini ve kontrol edilmesini destekleyecek ayrıntı
seviyesinde tanımlanmasına kadar devam eder.
Yaklaşan
Dalga Planlaması: Yakın vadede gerçekleştirilecek işin
iş kırılım yapısının alt bir seviyesinde detaylı olarak planlandığı, gelecekte
uzun vadede gerçekleşecek işin ise iş kırılım yapısının nispeten daha üst bir
seviyesinde planlandığı, ancak yakın gelecekteki başka bir veya iki dönem
içinde gerçekleştirilecek işin detaylı planlamasının iş geçerli dönem sırasında
tamamlanıyor olarak yapıldığı bir aşamalı olgunlaşma planlamasıdır. Kapsamların sürekli
değiştiği projelerde bu teknikler proje yöneticisine yararlı
olur.
Bazen bir iş
hakkında çok şey bilmeden bir projeye başlanır. Yuvarlanan dalga planlaması,
yalnızca yeterince bildiğiniz şeyleri planlamanıza ve zamanlamanıza olanak
sağlar. Bu
durum planda değişikliğe yol açar. Ama kapsam belli olmalıdır.
Uzman
görüşü
Çıktılar
Aktivite
Listesi
·
Aktivite listesi, proje için gerekli
zaman çizelgesi etkinliklerini içerir.
·
Yaklaşan dalga planlaması veya çevik
teknikleri kullanan projeler için proje ilerledikçe aktivite listesi periyodik
olarak güncellenecektir.
·
Aktivite listesi şunları içerir:
o
Aktivite tanımlayıcısı
o
Her bir faaliyet için iş tanımının,
proje ekibinin hangi işin tamamlanması gerektiğini anlamasını sağlamak için
yeterli ayrıntıda olmasıdır.
Aktivite
Özellikleri
Aktivite özellikleri her aktivite ilişkili birden
fazla bileşeni tanımlayarak aktivitenin tanımını genişletir. Aktivite
özellikleri, zaman çizelgesini geliştirirken, planlanan zaman çizelgesi aktivitelerini
raporlarda çeşitli şekillerde seçmek ve sıralamak için kullanılır.
Kilometre Taşı: Projedeki tüm önemli kontrol noktaları kilometre taşı
olarak takip edilir.
Aktivitelerin
Sıralanması
Aktivitelerin sıralanması aktiviteler arasında
mantıksal ilişkilerin tanımlanması ve dokümante edilmesidir. Aktivitelerin doğru ve eksiksiz sıralanması
çizelgenin geliştirilmesi için kritiktir.
Proje ekibi aktivitelerin sırası ve bağlantıları konusunda beraber
çalışmalıdır.
Girdiler
·
Zaman Çizelgesi Yönetimi Planı
·
Aktivite Listesi
·
Aktivite Özellikleri
·
Kilometre Taşı Listesi
·
Proje Kapsam Bildirimi
·
Çevresel İşletme Faktörleri
·
Organizasyonel Süreç Varlıkları
Finish to Start (FS): Bir aktivitenin başlayabilmesi için diğer bir
aktivitenin bitmiş olması gerekir.
Start to Start (SS): Bir aktivitenin başlaması için diğerinin de başlaması
gerekir
Finish to Finish (FF): Bir aktivitenin bitmesi için diğerinin de bitmesi
gerekir.
Start to Finish (SF): Bir aktivitenin bitmesi için diğerinin başlaması
gerekir.
Zorunlu
Bağımlılıklar: İşin doğasında olan ya da yasal olarak
veya sözleşme dolayısı ile uyulması gereken bağlantılardır.
İsteğe
Bağlı Bağımlılıklar: En iyi uygulama bilgisine ya da
sıralanması sırasında farklı alternatiflerden birinin tercih edilmesi durumunda
oluşan bağlantılardır.
Harici
Bağımlılıklar: Proje aktiviteleri ile proje dışı
aktiviteler arasında olan bağımlılıklardır.
Dahili
Bağımlılıklar: Proje aktiviteleri arasındaki bağımlıklardır.
Eğer öncül
aktivite bitmeden, ardıl aktiviteyi başlatma planlanıyorsa bu durumda geri
çekme zamanı (Lead Time) kullanmak gerekmektedir.
Eğer iki
ardışık aktivite arasında belirli bir süre beklenmesi gerekiyorsa, bu iki
aktivite arasına öteleme zamanı (Lag Time) girmek gerekecektir.
Bir sonraki yazımda görüşmek üzere...