PMP(Project Management Professional) IV - Roadmap

watch_later 2/21/2020

Aktivitelerin Sürelerinin Tahmin Edilmesi




Azalan Fayda Yasası
Süreyi tahmin ederken dikkate alınması gereken faktörler şunlardır:
Kaynak Sayısı: Kaynak sayısının orijinal kaynak sayısının iki katına çıkarılması, risk nedeniyle fazladan süreyi artıracağından, süreyi yarıya indirmez ve bir noktada etkinliğe çok fazla kaynak eklemek bilgi aktarımı, öğrenme eğrisi, ek koordinasyon ve diğer faktörler nedeniyle süreyi artırabilir.
Teknolojideki Gelişmeler: Teknolojideki en son ilerlemeler kullanılarak, süre ve kaynak gereksinimlerini etkileyebilecek şekilde artırılabilir.
Personelin Motive Edilmesi: İşlerin son ana bırakılması veya planlanan süreyi dolduracak şekilde uzatılmasıdır.
·         Bağımsız zaman çizelgesi aktivitelerinin tamamlanması için gerekecek iş dönemlerinin tahmin edilmesi sürecidir.
·         Ekip üyeleri tahminleme sürecini yürütmelidir.
·         Tahminler her aktivitenin tamamlanması için gereken iş, atanacak kaynak ve bitirilene kadar geçecek süreden oluşur.
·         Süre tahminleri aşamalı olgunlaşan süreçlerdir.
·         Yaklaşan dalga planlaması uygulanabilir.
·         Geçen süre ve işin asıl süresi tahminde belirtilir.
·         Beklenmedik durumlar için ayrılan rezerv süreler tahmine dahil edilebilir.

Girdiler
·         Zaman çizelgesi yönetim planı
·         Aktivite listesi
·         Aktivite özellikleri
·         Aktivite kaynak gereksinimleri
·         Kaynak takvimi
·         Proje kapsam bildirimi
·         Risk listesi
·         Kaynak kırılım yapısı
·         Çevresel işletme faktörleri
·         Organizasyonel süreç varlıkları

Örneksel Tahmin
Benzer aktivite veya projeden elde edilen geçmiş verileri kullanarak aktivite veya projenin maliyetini ya da süresini tahmin etme tekniğidir.
Aşağıdan Yukarıya Doğru Tahmin
Aşağıdan yukarıya doğru IKY'nin alt düzey bileşenlerinin tahminlerini toplayarak proje süresini veya maliyetini tahmin etme yöntemidir.
Parametrik Tahmin
Geçmiş veriler ve proje parametrelerine dayalı olarak maliyet veya süreyi hesaplamak için bir algoritma kullanan tahmin tekniğidir.
Uzman Görüşü 
Yedek Analizi
Süre tahminleri beklenmedik durum yedeklerini içerebilir. Bunlara bazen zaman yedekleri veya tamponlarda denir
Üç Nokta Tahmini
o = en iyimser
p = en kötümser 
m= en olası

Zaman Çizelgesinin Geliştirilmesi
Zaman çizelgesini geliştirmek ve kontrol etme kriterlerini belirleyen dökümandır. Proje yönetim planında yer alır ya da onun bir yan planıdır.
Zaman Çizelgesi Ağ Analizi
Proje zaman çizelgesi aktivitelerinin tamamlanmayan bölümleri için erken ve geç başlangıç tarihlerini, erken ve geç bitiş tarihlerini tanımlama tekniğidir.
Kritik Yol Metodu
Proje zaman çizelgesi ağında çeşitli mantıksal ağ yolları üzerindeki zaman çizelgesi oluşturma esnekliğimin miktarını (bolluk miktarını) ve en az toplam proje süresini belirlemek için kullanılan bir zaman çizelgesi ağ analizi tekniğidir.
Kritik Zincir Metodu
Proje zaman çizelgesinin sınırlı kaynakların da hesaba katılacağı şekilde değiştirildiği bir zaman çizelgesi ağ analizi tekniğidir.

Zaman Çizelgesinin Geliştirilmesi


Projelerde, darboğazlar genellikle kaynaklardır. Böylece, kritik zincir metodolojisi kaynak kısıtlamalarını çözmeye odaklanır. Tahminlerden kısıntıya gidilir. Kısılan miktar tampon olarak eklenir.
Kritik zinciri belirlemek için kritik yol ile başlanır ve kaynaklar yüklenir. Bu genellikle kaynak kısıtlamaları temelinde kritik yol üzerinde bir değişikliğe neden olur. Kaynak kısıtlı kritik yol kritik zincirdir.
Kritik zincire ilişkin belirsizliği hesaba katmak için tampon eklenir. Projenin sonunda tampon proje teslim tarihini korumak için kullanılır. Kritik zincir boyunca kritik zincire yayılan yollar vardır. Geç kalan herhangi bir yol olursa, kritik zincir etkilenir.

Proje Ağ Şeması
·         Projedeki aktivite ve olayların grafiksel gösterimidir.
·         Projedeki aktivitelerin/olayların birbirleriyle olan bağımlılık ilişkilerini gösterir.
·         Projedeki aktivitelerin öncesinde ve sonrasında yapılması gereken diğer aktiviteleri mantıksal biçimde gösterir.
·         Proje planının en açık gösterimidir. Projenin planlanması ve kontrolü aşamasındaki en kullanışlı araçtır.
·         Kritik yol bir ağ üzerindeki sürelerin toplamından oluşan en uzun yoldur.  Projenin gerçekleştirilebileceği en kısa süredir. Bir projenin birden fazla kritik yolu olabilir. Proje ilerledikçe kritik yol değişebilir.
·         Proje aktivitelerin planlanan başlangıç ve bitiş zamanlarını belirler.
·         Çizelgeleme geliştirme tekrarlayan ve sürekli olarak detaylandırılarak devam eder.
·         Süre ve kaynak tahminlerinin çizelge oluşturmak için gözden geçirilmesini gerektirir.
·         Sonucunda zaman temel çizgisi oluşturulur.

Araç ve Teknikler
Kritik Yol Metodu: Projenin en erken ne kadar sürede tamamlanacağını gösteren analiz yöntemidir. Kritik yoldaki aktivitelerden birinin gecikmesi projenin gecikmesi anlamına gelecektir.
Zaman Sıkıştırma Teknikleri: Projenin bitiş tarihini öne çekmek için kullanılan tekniklerdir. Crashing, (Kaynak Yükleme) bir aktiviteye ekstra kaynak yüklemek anlamına gelir. Fast Tracking (Paralel Çalışma) ise,  bağlantılı iki aktiviteden öncül olanı bitmeden ardılına başlamak (iki işi bir süre paralel yapmak) demektir.





Toplam Bolluk(Total Float): Proje bitiş tarihini geciktirmeden ya da zaman çizelgesi sınırlarına zarar vermeden zaman çizelgesi aktivitesinin gecikebileceği toplam zaman miktarıdır. Kritik yol metodu kullanılarak ve erken bitiş tarihleri ile geç bitiş tarihleri arasındaki fark belirlenerek hesaplanır.
Serbest Bolluk(Free Float): Bir zaman çizelgesi aktivitesinin, hemen ardından gelen zaman çizelgesi aktivitelerinin erken başlamasını geciktirmeksizin ertelenebilecek zaman miktarıdır.
Kritik yolların toplam bolluğu sıfır veya negatiftir
Kaynak Dengeleme(Resource Leveling): Projede fazla yüklenen kaynakları,  kapasitelerine göre seviyelendirme çalışmasıdır.
Ağ Diyagramı Analizi: Kritik yol metodu, kaynak dengeleme(resource leveling), zaman sıkıştırma teknikleri (crashing ve fast tracking) gibi çeşitli metodların uygulanarak proje ağ diyagramının analizinin yapılmasıdır.


Zaman Çizelgesi Temel Çizgisi (Schedule Baseline)
Zaman Çizelgesi temel çizgisi (baseline) zaman planının nihai versiyonudur. Proje takımı tarafından kabul edilmiş ve onaylanmış, projenin temel başlama ve temel bitiş tarihleri olarak değerlendirilir. Zaman temel çizgisi, proje yönetim planının bir parçasıdır.



Proje Maliyet Yönetimi
Maliyet yönetiminin planlanması, yönetilmesi, harcanması ve kontrol edilmesi için politikalar, prosedürler ve belgeleri oluşturan bir süreçtir.
·         Bu sürecin ana faydası proje maliyetinin proje boyunca nasıl yönetileceğine dair yardım ve yönlendirme sağlamasıdır.
·         Maliyetlerin yönetilmesinde paydaşların gereksinimleri de düşünülmelidir.


Maliyetlerin yönetilmesindeki asıl hedef proje aktivitelerinin tamamlanması için gereken kaynak maliyetlerinin hesaplanmasıdır. Ortaya çıkan ürün ya da servislerin, kullanım ve bakım maliyetleri de maliyet yönetimi sürecinde dikkate alınmalıdır.






Girdiler
Proje Yönetim Planı
Maliyet yönetimi planının oluşturulmasında kullanılan aşağıdaki bilgileri içerir.
·         Kapsam temel çizgisi
·         Zaman çizelgesi temel çizgisi.
·         Riskler, iletişim kararları, diğer çizelgeler vb.
Proje Başlatma Belgesi
Çevresel İşletme Faktörleri
Organizasyonel Süreç Varlıkları

Araçlar ve Teknikler
·         Uzman görüşü
·         Analitik teknikler
·         Toplantılar

Ölçü Birimleri
Kesinlik Düzeyi: Bu, projenin faaliyetlerinin kapsamı ve büyüklüğüne bağlı olarak, maliyet tahminlerinin ne kadar yuvarlatılacağı (995.59 Dolar ile 1.000 Dolar arasında)
Doğruluk Seviyesi: Gerçekçi maliyet tahminlerinin belirlenmesinde kullanılan kabul edilebilir aralık (örneğin, ±% 10) belirtilir.
Organizasyonel Prosedürler Bağlantıları: Proje maliyet muhasebesi için kullanılan IKY bileşenidir.
Kontrol Eşikleri: Maliyet izlenmesi için varyans eşikleri, bazı aksiyonların alınması gerekmeden önce izin verilen başlangıç planından sapma yüzdesi olarak ifade edilir.
Performans Ölçümü Kuralları: Kazanılan değer yönetimi performans ölçümü kuralları belirlenir.
Raporlama Formatları: Tanımlanan çeşitli maliyet raporları için formatlar ve yayınlama sıklığıdır.

Çıktılar
·         Ölçü birimleri
·         Hassasiyet seviyesi
·         Doğruluk seviyesi
·         Organizasyonel prosedür bağlantıları
·         Kontrol eşikleri
·         Performans ölçüm kuralları
o    IKY kontrol hesapları
o    Kazanılmış değer ölçüm teknikleri
o    İzleme yöntemleri ve tahmini tamamlanma maliyeti formülleri
·         Rapor formatları
·         Süreç tanımları
·         Stratejik fon kaynakları, kur dalgalanmaları, maliyet kayıt yöntemleri
Doğrudan Maliyet(Direct Cost): Bu maliyetler doğrudan projedeki işlere atfedilebilir. (ekip ücretleri, ekip seyahati ve tanıma giderleri ve projede kullanılan malzemenin maliyetleridir.)
Dolaylı Maliyetler(Indriect Cost): Genel giderler veya birden fazla projenin yararı için yapılan maliyetlerdir. (vergiler, yan haklar ve mahkeme hizmetleri)

Maliyetlerin Tahmin Edilmesi
Maliyet tahminleri, zaman içinde belli bir andaki bilgilere dayalı bir öngörüdür. Maliyet tahminleri, projenin başlatılması ve tamamlanması için maliyet alternatiflerinin belirlenmesi ve tanımlanmasının içerir. Yapmaya karşı satın alma, satın almaya karşı kiralama gibi maliyet dengelemeleri ve riskler düşünülmeli ve proje için en uygun maliyetlerin elde edilmesi için kaynaklar paylaşılmalıdır.
Maliyet tahminleri genellikle belirli para birimleri ile ifade edilir. Ancak kimi zaman adam-saat adam-gün gibi birimler ile de ifade edilebilir.
Maliyet tahminleri proje süresince çıkacak ek detayla ile gözden geçirilmelidir.
·         Kalite faaliyetlerinin maliyetleri
·         Risk faaliyetlerinin maliyetleri
·         Proje yöneticisinin zamanının maliyeti
·         Proje yönetimi faaliyetlerinin maliyetleri
·         Doğrudan ürün için kullanılan fiziksel ofis alanları için harcamalar
·         Yönetim maaşları ve genel ofis giderleri gibi genel masraflar


Girdiler
·         Maliyet yönetim planı (Maliyetlerin nasıl yönetileceği ve kontrol edileceğini tanımlar)
·         İnsan kaynakları yönetim planı (Personel alımı, ücretler, ödüller/ücretler, yan haklar, izinler)
·         Kapsam temel çizgisi (Kapsam bildirimi, IKY ve IKY sözlüğü)
·         Proje zaman çizelgesi (Kaynakların türü ve miktarı ile proje çalışmasının tamamlanması için bu kaynakların kullanılacağı süre)
·         Risk listesi (Risk listesi, risk yanıtlarının maliyetlerinin değerlendirilmesi için gözden geçirilmesi)
·         Çevresel işletme faktörleri
·         Organizasyonel süreç varlıkları

Araçlar ve Teknikler
·         Uzman görüşü
·         Örneksel tahmin
·         Parametrik tahmin
·         Aşağıdan yukarıya tahmin
·         Üç nokta tahmini
·         Yedek analizi
·         Kalite maliyeti
·         Proje yönetim yazılımı
·         Tedarikçi fiyat tekliflerinin analizi
·         Grup halinde karar alma teknikleri

Tahminleme Tipleri
Kabaca Tahmin(Rough Order of Magnitude): Proje başında yapılır. -25% / +75% aralığında tahmin yürütülür.
Bütçe Tahiminleme(Budget Estimate): -10% / +25% aralığında tahmin yürütülür.
Kesin Tahmin (Definitive Estimate): -10% / +10% veya -5% / +10% aralığında tahmin yürütülür.

Çıktılar
Maliyet Tahminleri
Maliyet tahminleri, proje çalışmasını tamamlamak için gerekli muhtemel maliyetlerin nicel değerlendirmelerini, ayrıca tanımlanmış riskleri hesaba katan acil durum tutarlarını ve planlanmamış işleri kapsayacak yönetim rezervini içerir.
Tahminlerin Temeli
Ayrıntı seviyesine bakılmaksızın, destekleyici belgelerin maliyet tahmininin nasıl elde edildiğinin açık ve eksiksiz bir şekilde anlaşılması gerekir. Maliyet tahminleri için detayların desteklenmesi şunları içerebilir:
·         Tahmine dayanan temeli belgelemek
·         Yapılan tüm varsayımların belgelenmesi
·         Bilinen kısıtlamaların belgelenmesi
·         Maliyetleri tahmin ederken dahil edilen tanımlanmış risklerin belgelendirilmesi
·         Bir değer aralığı arasında maliyet gösterilmesi gerektiğini gösteren olası tahmin aralığı
·         Nihai tahminin güven düzeyinin gösterilmesi
Projenin başlarında yapılan tahminler, proje hakkında daha fazla şey bilindiğinde, daha sonra yapılanlardan daha az doğru olacaktır. Tahminler belirli bir aralıkta olmalıdır, çünkü tahmin edilebilecek kesin miktar için bir aktivite tamamlanacaktır. Projenin ilk bölümünde, genellikle geniş kapsamlı tahminler sağlarsınız.
Başlangıçta yukarıdan aşağıya bir tahminleme vardır. Zamanla, planlama sırasında proje hakkında daha fazla bilgi belirlerken, tahmin aralığı daraltılabilir. Bu yukarıdan aşağıya tahminler, aşağıdan yukarıya tahminlere dönüşür.
Kaynaklar iç insan kaynakları ile sınırlı değildir. Kaynak maliyetlerini tahmin etme işi aynı zamanda danışmanların, satıcıların ve tedarikçilerin çalışmalarını da içerebilir.

Bütçenin Belirlenmesi
Bütçenin belirlenmesi, onaylanmış bir maliyet temel çizgisi belirlemek üzere bir aktivitenin ya da çalışma paketlerinin tahmini maliyetlerinin bir araya toplanması sürecidir. Maliyet temel çizgisi bu süreçte belirlenir.
Bir proje bütçesi o projenin yürütülmesi için yetkilendirilen tüm fonları içerir. Maliyet temel çizgisi, zaman fazlı proje bütçesinin onaylanmış versiyonudur, ancak yönetim yedeklerini kapsamaz.



Araçlar ve Teknikler
·         Maliyetlerin bir araya getirilmesi
·         Yedek analizi
·         Uzman görüşü
·         Tarihsel ilişkiler
·         Finansman limiti uzlaşması
Bir projenin toplam maliyetini tahmin ederken proje yöneticisi risk yönetimi faaliyetlerini gerçekleştirmeli ve tahminlerine rezervleri dahil etmelidir.
Maliyet temel çizgisi acil rezervleri içerir; Proje yöneticisinin yönetme ve kontrol etme yetkisine sahip olduğu fonları temsil eder.


Kontrol Hesapları: Kapsam, bütçe, gerçekleşen maliyet ve zaman çizelgesinin bütünleştirildiği ve performansı ölçmek için kazanılmış değerle karşılaştırıldığı bir yönetim kontrol noktasıdır.
Maliyet temel planını oluşturmak ve onay almak için, aktiviteler ve çalışma paketlerini oluşturan tüm maliyet kalemlerini bir araya toplayan süreçtir. Proje maliyet performansı, onaylanmış bütçe ile karşılaştırılarak ölçülür.

Proje Maliyet Temel Çizgisi = Proje Maliyet Tahminleri + Beklenmeyen Durum Rezervleri
Proje Maliyet Bütçesi = Proje Maliyet Temel Çizgisi + Yönetim Rezervleri

Projenin maliyet performansını ölçme, izleme ve kontrol etmeye yarar. Kapsam temel çizgisi, zaman temel çizgisi, maliyet temel çizgisinin üçüne performans ölçüm temel çizgisi denir.

Proje Kalite Yönetimi
Kalite: Bir dizi mevcut özelliğin koşulları yerine getirme derecesidir.
Sınıf: Aynı fonksiyonel kullanıma sahip olan ama kalite konusunda farklı nitelikler gösterebilen nesneleri ayırt etmek için kullanılan kategoridir.

Kalite yönetim süreçleri aşağıdaki aşamaları kapsar:
1.     Kalite Yönetiminin Planlanması: Proje ve teslimatlarının kalite gereksinimleri ve/veya standartlarının belirlenmesi ve projenin kalite gereksinimlerine uygunluğunu nasıl göstereceğinin belgelendirilmesine yönelik süreçtir.
2.     Kalite Güvencesinin Planlanması: Uygun kalite standartları ve operasyonel tanımların kullanılmasını sağlamak için kalite kontrol ölçümlerinden elde edilen sonuçların ve kalite gereksinimlerinin denetlenmesi sürecidir.
3.     Kalitenin Kontrolü: Performansı değerlendirmek ve gerekli değişiklikleri tavsiye etmek için kalite aktivitelerinin yürütülmesi sonuçlarını izleme ve kaydetme sürecidir.



Kesinlik(Doğruluk)(Accuracy): Ölçülen bir değerin standart veya bilinen bir değere yakınlığı anlamına gelir.
Hassasiyet(Tamlık)(Precision): İki veya daha fazla ölçümün birbirine yakınlığını ifade eder.
Proje kalite yönetimine temel yaklaşımın ISO kalite standartlarıyla uyumlu olması amaçlanır.
·         Müşteri memnuniyeti
·         Tetkik yerine önleme
·         Sürekli iyileştirme
·         Yönetim sorumluluğu
·         Kalitenin maliyeti





Kalite Yönetiminin Planlanması
Kalitenin planlanması proje ve teslimatların kalite gereksinimleri ve/veya standartlarının belirlenmesi ve projenin ilgili kalite gereksinimlerine uygunluğu nasıl göstereceğinin belgelendirilmesine yönelik bir süreçtir.
Bu sürecin çıktısı olan kalite yönetim planı proje ekibine kaliteyi proje boyunca nasıl yönetileceğine ve onaylanacağına dair yardım ve yönlendirme sağlamasıdır.
Kalite planlanır, tasarlanır ve projeye entegre edilir. Kontrol edilmez.
Girdiler
·         Proje Yönetimi Planı
o    Kapsam Temel Çizgisi
o    Zaman Çizelgesi Temel Çizgisi
o    Maliyet Temel Çizgisi
o    Diğer Yönetim Planları
·         Paydaş Listesi
·         Risk Listesi
·         Gereksinim Dokümantasyonu
·         Çevresel İşletme Faktörleri
·         Organizasyonel Süreç Varlıkları

Araçlar ve Teknikler
·         Veri Toplama
§  Kıyaslama
§  Beyin Fırtınası
§  Mülakatlar
·         Veri Analizi
§  Fayda Maliyet Analizi
§  Kalitenin Maliyeti 
·         Veri Gösterme
o    Mantıksal Veri Modeli
o    Matris Diyagramı
o    Fikir/Zihin Haritalama
o    İş Akışları
·         Karar Verme
·         Test, İnceleme ve Planlama
·         Toplantılar

Gereksinimlere Uymanın Maliyeti
Gereksinimlere Uymamanın Maliyeti
Proje sırasında hatalardan kaçınmak için katlanılan maliyettir.

Önleme Maliyetleri
          Eğitim
          Süreçlerin belgelenmesi
          Teçhizat
          İşin doğru yapılması için zaman ayırma

Değerlendirme Maliyetleri
          Testler
          Zarara yol açan test fireleri
          Tetkikler

Proje sırasında ve sonrasında hatalar yüzünden katlanılan maliyettir.

Dahili Hata Maliyetleri
          Baştan yapma
          Iskarta

Harici Hata Maliyetleri
          Tazminatlar
          Garanti çalışmaları
          İş kaybı


Çıktılar
·         Kalite yönetim planı
·         Kalite ölçütleri
·         Kalite kontrol listeleri
·         Proje belgeleri güncellemeleri
o    Paydaş listesi
o    Sorumluluk atama matrisi
o    İKY ve İKY sözlüğü
·         Proje yönetim planı güncellemeler
Kalite hedeflerine ulaşmak için uygulanabilir politikaların, prosedürlerin ve kılavuzların nasıl uygulanacağını açıklar.
Proje yönetimi ekibinin proje için belirlenen kalite hedeflerine ulaşması için gereken faaliyetleri ve kaynakları açıklar.
Resmi veya gayri resmi, ayrıntılı veya geniş çerçeveli olabilir.
Kararların doğru bilgilere dayanmasını sağlamak için projenin başında gözden geçirilmelidir. Bu gözden geçirmenin yararları, projenin değer teklifine, maliyetlerdeki düşüşlere ve yeniden işleme nedeniyle ortaya çıkan daha az sıklıkta yapılan zaman aşımlarına daha fazla odaklanmayı içerebilir.
Kalite yönetim planı aşağıdakileri içerebilir ancak bunlarla sınırlı değildir:
·         Proje tarafından kullanılacak kalite standartları
·         Projenin kalite hedefleri
·         Kalite rolleri ve sorumlulukları
·         Proje teslimleri ve kalite incelemesine tabi işlemler
·         Proje için planlanan kalite kontrol ve kalite yönetimi faaliyetleri
·         Proje için kullanılacak kalite araçları
·         Uygunsuzluk, düzeltici faaliyet prosedürleri ve sürekli iyileştirme prosedürleri gibi proje için önemli prosedürler

Kaynak Yönetimi
Projenin başarıyla tamamlanması için gerekli kaynakların planlanması, elde edilmesi ve yönetilmesine ilişkin süreçleri içerir. Bu süreçlerin hedefi proje ekibi ve proje yöneticisi için proje faaliyetlerinde gereken kaynakların doğru zamanda ve doğru şekilde elde edilmesini ve kullanılmasıdır.
Kaynaklar terimi, proje üzerinde çalışacak ekipten ve kuruluş içindeki veya dışındaki diğer insanlardan daha fazla şeyi ifade eder. Ayrıca, projenin çalışmasını gerçekleştirmek için gerekli olan tesisleri, ekipmanı ve malzemeleri kapsar.
Takdir ve ödül sistemi oluşturmak önemli bir kaynak yönetimi işlevidir ve bu tür sistemler proje yönetiminin gerekli bir parçasıdır. Proje yöneticisi verimli çalışılabilmesi için yetkinliği arttırmalıdır.


İnsanların ve fiziksel kaynakların nasıl tahmin edileceğini, edinileceğini, geliştirileceğini, yönetileceğini ve kontrol edileceğini açıklamaktadır.





Plan aşağıdaki sorulara cevap vermelidir:
1.     What resources are required?
2.     What quantity of each type of resource is needed to complete the work of the project?
3.     When and for how long will each resource be needed?
4.     How will the resources be acquired?
5.     Are these resources available internally, or will the procurement department need to be involved?
6.     What will be the cost of these resources?
7.     Is there a limited time during which the resources will be available for the project?
8.     How will resources be managed throughout the project?


Girdiler
·         Proje Başlatma Belgesi
·         Proje Yönetimi Planı
o    Kalite Yönetim Planı
o    Kapsam Temel Çizgisi
o    Tedarik Yönetim Planı
·         Proje Dokümanları
o    Gereksinim Listesi
o    Proje Takvimi
o    Risk Kayıt Listesi
o    Paydaş Listesi
·         Çevresel İşletme Faktörleri
·         Organizasyonel Süreç Varlıkları

Araçlar ve Teknikler
·         Veri Gösterimi
·         Organizasyon Şemaları ve Pozisyon Tanımları
o    Hiyerarşik
o    Matris Tabanlı
o    Metin Odaklı
·         Uzman Görüşü
·         Organizasyon Teorisi
·         Toplantılar

Kaynak Kırılım Yapısı: Kaynakların kategoriye ve kaynak türüne göre sıralandığı yapıdır.
Organizasyonel Kırılım Yapısı: Bir organizasyonun mevcut bölümlerine, birimlerine ya da ekiplerine göre düzenlenir ve her bölümün altında proje aktiviteleri ve çalışma paketleri listelenir.
Maliyet Hesapları: Fonksiyonel organizasyonların projelere masraf yüklemesine yardımcı olur.
IKY Kodları: Fonksiyonel yöneticilere çalışanların ne iş yaptığını gösterir.
RACI(Responsible Accountable Consult Inform)(SOBD)Sorumlu Onaylayıcı Danışılan Bilgilendiren)





Araçlar ve Teknikler
·         Organizasyon Şemaları
·         Görev Tanımları: Ekip üyelerinin sorumluluk, yetki ve yetkinliklerini belirten formlardır.
·         Metin Tabanlı Formlar
·         İlişki Ağı Kurma
·         Organizasyon Teorisi
İnsan Kaynakları
·         İnsan kaynaklarının tanımlanması
·         Rol ve sorumluluklar
·         Proje organizasyon şemaları
·         Personel işe alımı
·         Kaynak takvimleri
·         Personelin proje sonrası ayrılması
·         Eğitim ihtiyaçları
·         Takdir ve ödüller
·         Uygunluk
·         İş sağlığı ve güvenliği
Fiziksel Kaynaklar
·         Fiziksel kaynakların tanımlanması
·         Temin
·         Envanter yönetimi
·         Kaynakların serbest bırakılması
Ekip Tüzüğü (Team Charter): Takımdaki iletişimin, karar vermenin, çatışma çözümünün, toplantıların nasıl olacağını tanımlayan bir anlaşmadır.
Kaynak Histogramı: Her kaynağa zaman içinde ne kadar iş atandığını gösteren histogramdır.

Aktivitelerin Kaynaklarının Tahmini
Aktivite kaynaklarının tahmin edilmesi her bir aktiviteyi yerine getirmek için gerekli malzeme insan teçhizat ya da gereçlerin türünü ve miktarlarını tahmin etme sürecidir.






Girdiler
·         Zaman çizelgesi yönetim planı
·         Aktivite listesi
·         Aktivite özellikleri
·         Kaynak takvimler
·         Risk listesi
·         Aktivite maliyet tahminleri


Kaynak Takvimi
Bir kaynak takvimi, her bir kaynağın bulunduğu vardiyaları ve çalışma günlerini belirleyen takvimdir. Planlanan bir aktivite dönemi sırasında hangi kaynakların (insan kaynakları ekipman, malzeme) potansiyel olarak bulunacağına dair bilgiler, kaynak kullanımı tahmini yapılırken kullanılır. Kaynak takvimleri, tanımlanan proje kaynaklarının proje sırasında ne zaman ve ne kadar süre kullanılabilir olacağını belirler. Bu bilgiler, aktivite veya proje seviyesinde olabilir. Bu bilgiler kaynak deneyimi ve/veya beceri seviyesi gibi özelliklerin, kaynakların geldiği çeşitli coğrafi konumların ve bunların ne zaman kullanılabilir durumda olacağının dikkate alınmasını içerir.
·         Uzman görüşü
·         Alternatif analizi (Farklı boyutlarda veya türlerde makinelerin farklı araçların kiralama veya satın alma kararları vb.)
·         Yayımlanan tahmin verileri (Kapsamlı ticaret anlaşmaları, malzemeler ve ekipmanlar için güncellenmiş üretim oranları, birim maliyet listeleri)
·         Aşağıdan yukarıya tahmin (İKY’nin alt seviye bileşenlerinin tahminlerinin toplanmasıyla proje süresinin veya maliyetinin tahmin edilmesi yöntemidir.)
·         Proje yönetim yazılım
Alternatif Analizi
·         Beyin Fırtınası
·         Nominal Grup Tekniği
·         Delphi Tekniği
·         Zihin Haritalama
·         Yakınlık Şeması

Aktivite Kaynak Gereksinimleri
Aktivite kaynak gereksinimleri, bir iş paketindeki her bir aktivite için kaynak türlerini ve miktarlarını tanımlar. Bu gereksinimler, her bir iş paketi ve her bir iş dönemi için tahmin edilen kaynakları belirlemek için toplanabilir. Kaynak gereksinim açıklamalarının detay miktarları ve belirlilik seviyesi, uygulama alanına göre değişebilir. Her bir aktivite için hazırlanan kaynak gereksinimleri dokümantasyonu her bir kaynak için tahmin temelini, hangi kaynak tiplerinin uygulandığının belirlenmesi için yapılan varsayımları, bunların kullanılabilirliğini ve hangi miktarların kullanıldığını gösterir.
Kaynak Kırılım Yapısı
Kaynak kırılım yapısı, kaynakların kategoriye ve türe göre hiyerarşik gösterimidir.  İşçilik, malzeme, donanım ve gereçler kaynak kategorilerine örnek olarak verilebilir. Kaynak türleri arasında ise beceri seviyesi, derece seviyesi veya proje için uygun olan diğer bilgiler vardır.
Proje bilgisinin zamanında ve uygun biçimde oluşturulması, toplanması, dağıtılması, saklanması, alınması ve taşınmasını planlayan süreçlerdir.
Proje iletişim yönetimi, proje bilgilerinin zamanında ve uygun şekilde planlanması, toplanması, üretilmesi, dağıtılması, saklanması, erişilmesi, yönetilmesi, kontrol edilmesi, izlenmesi ve nihai olarak tanzim edilmesi için gerekli süreçleri içerir.



Araçlar ve Teknikler
İletişim Gereksinimlerinin Analizi
Proje iletişimini planlarken aşağıdaki noktaları göz önünde bulundurmanız gerekir:
·         Proje organizasyonu ve paydaş sorumluluk ilişkileri
·         Projede yer alan fonksiyonel bölümler
·         Projede yer alan kişiler ve yerleri
·         Dış paydaşlar ve medya ile iletişim

İletişim teknolojisi
İletişim planlaması mevcut iletişim teknolojisi ile geliştirilebilir veya kısıtlanabilir,
·         Teknolojinin bulunabilirliği, kullanım kolaylığı ve maliyeti
·         Bilginin aciliyeti
·         Proje ekibi ve diğer paydaşların tecrübe ve uzmanlığı
·         Projenin hayat döngüsü boyunca teknolojinin ömrü
·         Ekip yüz yüze mi yoksa sanal ortamlarda mı bir arada?
·         Bilginin hassasiyeti ve gizliliği




İletişim Kanalı Sayısı
İletişim kişi sayısı arttıkça komplekleşir.
N(N – 1) / 2
N gruptaki kişi/paydaş sayısıdır.

İletişim Modeli
·         Kodlama
·         Mesajı iletme
·         Ortam
·         Gürültü
·         Deşifre
·         Bildirim
·         Geribildirim
İletişim Metotları
·         İnteraktif iletişim
·         İtme iletişim
·         Çekme iletişimi

Tüm iletişimin 45%‘i sözeldir.
İletişim modeli şu şekildedir:
Gönderici(sender), alıcı(recevier) ve mesajın alındığının onayı(confirmation)




Çıktılar
·         Paydaşların iletişim gereksinimleri
·         Dağıtılacak bilgi
·         Dağıtım nedeni
·         Zaman aralığı ve sıklık
·         İletişim sorumlulukları
·         Hangi bilgi, kimden, kime, nasıl, ne zaman ve hangi formatta
·         Bilgi toplama ve dağıtımının çizelgesi ve sıklığı
·         Bilgiyi iletme yöntemleri
·         İletişim aktiviteleri için zaman ve bütçe dahil kaynaklar
·         Problem yükseltme süreçleri
·         İletişim planı güncelleme yöntemleri
·         Bilgi akışı diyagramları
·         Rapor ve toplantıların listesi
·         İletişim kısıtları
·         İletişim altyapısı

Proje Risk Yönetimi
Proje risk yönetimi, bir projede risk yönetiminin planlanması, belirlenmesi, analizi, yanıtların planlanması ve riskin kontrolü süreçlerini içerir.
Proje risk yönetiminin hedefleri; Projede, olumlu olaylarının olasılığını ve etkililerini artırmak ya da olumsuz olayların olasılığını ve etkilerini azaltmaktır.
Risk Yönetimi: Projede ortaya çıkabilecek risklerin önceden dikkatli bir biçimde ve ayrıntıları ile tanımlanıp değerlendirilmesi ve bu riskleri minimize edecek veya tam olarak ortadan kaldıracak önlemlerin alınmasıdır.
·         Proje Riski: Gerçekleşmesi durumunda temel proje hedeflerinden(kapsam, zaman, bütçe ve kalite) en az birisine olumlu veya olumsuz yönde etki eden olay veya koşullardır.
·         Öngörülebilen Riskler: Belirlenmiş ve analiz edilmiş olan risklerdir. Bilinen bilinmeyenler olarak da adlandırılırlar. Bunlara verilecek yanıtların planlanması mümkündür.
·         Öngörülemeyen Riskler: Bilinmeyen bilinmeyenler olarak da adlandırılırlar. Öngörülemeyen riskler proaktif bir şekilde yönetilemez, bu nedenle bu tür riskler için yönetim yedeği hazırlanmalıdır.
·         Risk İştahı: Ödül bekleyen kuruluşun üstlenmeye istekli olduğu belirsizlik derecesidir.
·         Risk Toleransı: Bir organizasyonun ya da kişinin katlanabileceği risk derecesi, miktarı ya da hacmidir.
·         Risk Eşiği: Tanımlı riskler içinde hangilerinin değerlendirmeye alınacağını belirler. Risk eşiğinin altında organizasyon, riski kabul edecektir. Risk eşiğinin üstünde ise organizasyon, riski tolere etmeyecektir.
·         Her bir proje için tutarlı bir risk yaklaşımı geliştirilmeli ve riskle ilgili iletişim ile riskin nasıl ele alınacağı konusunda açık ve dürüst olunmalıdır.
·         Organizasyon, başarılı olabilmek için, risk yönetimini proje boyunca proaktif ve tutarlı bir şekilde ele almaya önem vermelidir.
·         Risk belirleme ve izleme organizasyonun tüm kademelerinde bilinçli bir seçim yapılmalıdır.
·         Risk bir proje başlatıldığı andan itibaren vardır.


İletişim: İletişim risk yönetiminde kritik başarı faktörlerinden birisidir.
Sorumluluk: Risk yönetiminde tüm paydaşlar sorumludur.
Proje Yöneticisinin Rolü
·         Risk yönetimi konusunda üst yönetimin desteğini almak
·         Paydaşlarla birlikte projedeki risk eşiğini belirlemek
·         Risk yönetim planını oluşturmak ve işletmek
·         Risklerin paylaşılabilmesi ve proaktif yaklaşım sergilenebilmesi için takım ve paydaşlar arasında iletişimi sağlamak ve kolaylaştırmak
·         Risk cevaplarının oluşturulmasını sağlamak ve izlemek
·         Risklere karşı projede yedek bütçe oluşturmak
·         Risk yönetiminin etkinliğini ve etkililiğini izlemek
·         Risk cevaplarını ve etkinliğini denetlemek
·         Öğrenilmiş dersler




·         Proje riski proje amaçlarına etki eden hem tehdit (olumsuz etki) hem fırsatları(olumlu etki) içerir.
·         Belirsizlik: İstenilen sonuca ilişkin eldeki yetersiz bilgiden kaynaklanan durumdur.
·         Risk Yönetimi: Riskleri belirleme, analiz etme ve risklere yanıt hazırlayarak, olumlu olayların testlerini artırıp olumsuz olayların etkilerini azaltma sürecidir.
·         Riskler proje hayat döngüsü boyunca oluşur ve sürekli olarak belirlenip,  değerlendirilmelidir.
o    Risk iştahı
o    Risk toleransı
o    Risk eşiği
·         Fırsat: Riskin olumlu yanları ve sağlayabileceği olası kazançlardır.
·         Tehdit: Riskin olumsuz yanları ve neden olabileceği olası kayıplardır.
·         Risk İştahı = Risk Toleransı: Ödül bekleyen kuruluşun üstlenmeye istekli olduğu belirsizlik derecesidir.
·         Risk Eşiği: Eşiğin altında organizasyon, riski kabul edecektir. Risk eşiğin üstünde ise organizasyon, riski tolere etmeyecektir.
Proje risk yönetimi planı risk yönetimi aktivitelerinin nasıl ilerletileceğinin belirlendiği süreçtir,
Pozitif risk, hedeflerinizin çok iyi bir şey üretme şansıdır. Olumlu riskler, gerçeğe uygun değerde pozitif olmasına rağmen istenmeyen olarak kabul edilir.

Risk Yönetiminin Planlanması


Girdiler
·         Proje Yönetimi Planı: Onaylanmış tüm yönetim alt planları ve temel çizgileri, risk yönetimi planını tutarlı hale getirmek amacıyla dikkate alınmalıdır.
·         Proje Başlatma Belgesi: Üst düzey riskler, üst düzey proje tanımı ve üst düzey gereksinimler gibi çeşitli girdilerle ilgili bilgi verir.
·         Paydaş Listesi
·         Çevresel İşletme Faktörleri
·         Organizasyonel Süreç Varlıkları

Araçlar ve Teknikler
·         Analitik Teknikler
·         Paydaş Risk Profili Analizi
·         Stratejik Risk Puanlama Kartları
·         Uzman Görüşü
·         Toplantılar

Çıktılar
·         Metodoloji
·         Roller ve sorumluluklar
·         Bütçeleme
·         Zamanlama
·         Risk kategorileri
·         Risk olasılığı ve etkisinin tanımı
·         Olasılık ve etki matrisi
·         Revize edilmiş paydaş toleransları
·         Raporlama formatları
·         İzleme
Risk Kategorileri
·         Dış: Devlet, çevre
·         İç: Bütçe, kapsam, takvim, kaynaklar
·         Teknik: Teknoloji değişimi
·         Ticari: Sözleşmeler, sağlayıcılar

Risk kırılım yapısı (RKY), proje ekibinin risk tanımlama çalışmasında proje riskinin ortaya çıkabileceği birçok kaynağı görmesine yardımcı risklerinin kategorilerine uygun olarak hiyerarşik bir şekilde sunumudur.
·         Farklı türdeki projelerde farklı risk kırılım yapıları öngörülmelidir.
·         Proje ekibi RKY için daha önceden hazırlanmış bir sınıflandırma çerçevesi kullanabilir.

Risklerin tanımlanması hangi risklerin projeyi etkileyebileceğini belirleme ve bunların özelliklerini belgeleme sürecidir. Bu sürecin ana faydası, mevcut riskleri belgelemesi ve proje ekibine olayları öngörme konusunda bilgi ve beceri sağlamasıdır.


Araç ve Teknikler
Bilgi Toplama Teknikleri
·         Beyin fırtınası
·         Delphi tekniği
·         Görüşme
·         Kök neden analizi
·         SWOT analizi
Kontrol Listesi Analizi
·         Daha önce yürütülmüş benzer projelerden ve diğer bilgi kaynaklarından toplanan tarihsel bilgilere dayanılarak oluşturulur.
·         IKY’nin en alt seviyesi (iş paketleri) kullanılabilir.
·         Tam ve eksiksiz yapmak imkansıza yakındır. Sürekli geliştirilmedir.
Varsayım Analizi
Varsayımlar: Herhangi bir kanıta gerek duyulmaksızın doğru, gerçek ve kesin olarak kabul edilen planlama süreci faktörleridir. Varsayımlar proje planlamasını her yönden etkiler ve projenin aşamalı olgunlaşmasının bir parçasıdır.
Varsayım Analizi; Varsayımların yanlışlığı değişkenliği, tutarsızlığı ya da eksikliğin proje için oluşturacağı riskleri tanımlar.


Şema Çizim Teknikleri
Risk Listesi
·         Tanımlanan risklerin listesi
·         Potansiyel yanıtların listesi

Niteliksel Risk Analizinin Yapılması
Risklerin gerçekleşme olasılıklarını ve olası ektilerini değerlendirerek ve birleştirerek daha ayrıntılı bir analiz ya da eylem için riskleri önceliklendirme sürecidir.
Bu sürecin ana faydası, proje yöneticilerine belirsizlik düzeyini azaltmaları ve yüksek öncelikli risklere odaklanmaları imkanını vermesidir.


Araçlar ve teknikler
Risk Olasılık ve Etki Matrisi
Riskin iki boyutunu yani gerçekleşme olasılığı ile gerçekleşirse hedefler üzerinde yaratacağı etkiyi birleştirerek bir riskin düşük, orta ya da yüksek olarak sınıflandırılması amacıyla kullanılan bir yöntemdir.
Proje riskleri hem sonuçlara olan tehditleri(negatif) hem de sonuçları geliştirme fırsatlarını (pozitif) içerir.
Risk Veri Kalitesi
·         Doğruluk
·         Güvenilirlik
·         Bütünlük
Risk Aciliyeti
Proje Belgesi Güncellemeleri
·         Risk listesi güncellemeleri
o    Olasılık ve etki değerlendirmesi
o    Risk dereceleri
o    Risk kategorileri
o    Risk izleme listesi
·         Varsayım kaydı güncellemeleri

Niceliksel Risk Analizinin Yapılması
Tanımlanmış risklerin genel proje hedefleri üzerindeki etkisini sayısal olarak analiz etme sürecidir.



Araçlar ve Teknikler
Veri Toplama ve Temsil Teknikleri
Görüşme: Risklerin niceliksel analizi için deneyimler ve tarihsel veriler kullanılır. Yaygın olarak kullanılan bazı dağılımlar için, iyimser(düşük), kötümser(yüksek) ve en olası senaryolara yönelik bilgiler toplanır.
Olasılık Dağılımları: Sürekli olasılık dağılımları proje kısıtlarındaki belirsizliği temsil eder.
·         Beta dağılım
·         Üçgen dağılım
Risk Analizi ve Modelleme Teknikleri
·         Duyarlılık analizi
·         Beklenen parasal değer
·         Karar ağacı şeması
Duyarlılık analizi, belirlenen risklerin potansiyel etkilerini analiz etmek ve karşılaştırmak için bir tekniktir ve tornado diyagramı kullanılır.

Modelleme Teknikleri
Duyarlılık Analizi / Tornado Diyagramı
Her belirsizlik yatay bir çubukta gösterilir. (y) ekseni temel değerlerdeki belirsizlikleri, (x) ekseni belirsizliğin yayılımını gösterir.
Beklenen Parasal Değer / Karar ağacı

Modelleme ve Simülasyon
Aldığınız kararlara ait bütün olası çıktıları görmenizi, riskin etkilerini değerlendirmenizi dolayısıyla belirsizlik ve değişkenlik altında  daha iyi kararlar verebilmenizi sağlar.
Monte Carlo simülasyonu tercih edilen kararlara göre mümkün olan bütün çıktıları(en iyi ve en kötü senaryoları da içerecek şekilde), olasılıklarıyla beraber gösterir.

Proje Belgelerinin Güncellemeleri
·         Projenin olasılık analizi
·         Maliyet ve zaman hedeflerine ulaşma olasılığı
·         Sayısallaştırılmış risklerin önceliklendirilmiş listesi
·         Niceliksel risk analizi sonuçlarındaki trendler

Risk Yanıtlarının Planlanması 
Fırsatları geliştirmeye ve tehditleri azaltmaya yönelik seçenekleri ve eylemleri geliştirme sürecidir.
Gerektiğinde bütçe, zaman çizelgesi ve proje yönetimi planına kaynaklar ve aktiviteler ekleyerek riskleri önceliklerine göre ele almayı sağlar.


Araçlar ve Teknikler
Yanıt Stratejileri



Çıktılar
·         Proje yönetimi planı güncellemeleri
·         Proje belgeleri güncellemeleri

Proje Tedarik Yönetimi
Gerekli ürünleri, hizmetleri ya da sonuçları proje ekibi dışından satın almak ya da elde etmek için gereken süreçleridir.
Sözleşmeleri veya yetkili proje ekibi üyeleri tarafından çıkarılan satın alma emirlerini hazırlamak ve yönetmek için gerekli sözleşme yönetimi ve değişiklik kontrol süreçlerini kapsar.

Tedarik Yönetiminin Planlanması 
Proje tedarik kararlarının belgelendirilmesi, yaklaşımın ve potansiyel satıcıların belirlenmesi sürecidir.
Dış destek alınıp alınmayacağını, nasıl alınacağı, ne kadar desteğin gerekli olduğunu ve ne zaman alınacağını belirler.
Proje satın alma kararlarının belgelendirilmesi, tedarik yaklaşımının oluşturulması ve potansiyel satıcıların belirlenmesi sürecidir.
Bu sürecin ana faydası;
·         Projede dış destek alınıp alınmayacağının
·         Alınacaksa ne alınacağının
·         Nasıl alınacağının
·         Ne kadar desteğin gerekli olduğunun
·         Ne zaman alınacağının
belirlenmesidir.

Sözleşme Türleri
Sabit Fiyatlı Sözleşmeler
Satın alınacak olan ürün ya da hizmet kapsamının alıcı tarafından çok net olarak tanımlanabildiği, belirsizliğin hiç ya da çok az olduğu durumlarda, alıcı açısından en çok tercih edilecek sözleşme türüdür. Satıcı açısından bakıldığında satacağı ürün ya da hizmeti net ve doğru anlaması gerektiğinden, en dikkat edilmesi gereken sözleşme tipidir.
·         Teşvik Ücretli Sabit Fiyatlı Sözleşmeler
Bu tip kontratta satıcıya belirli bir kriteri aşması durumunda ek ödeme yapılır. Örneğin satıcı işi erken teslim ettiği her ay için 10.000 TL geri alması sağlanır. Kontrat 200.000 TL'lik ise ve iş 2 ay önce teslim edilir ise proje sonunda satıcıya 220.000 TL ödeme yapılacaktır. 
·         Sabit Fiyatlı Ödül Sözleşmeleri
Bu tip kontrat teşvik ücretli sabit fiyatlı sözleşmelere çok benzer tek farkı satıcıya belirli bir kriteri aşması durumunda verilecek olan ödülün bir limiti vardır. Örneğin bir önceki maddedeki örnekte ödül limitinin 30.000 TL olarak verirsek ve satıcı 4 ay önce işi bitirirse ödül olarak 30.000 TL alabilecektir. 
·         Fiyat Ayarlamalı Sabit Fiyatlı Sözleşmeler
Bu tip kontratlar genelde uzun süreli projelerde ve öngörülen ekonomik durumun net olmadığı ortamlarda tercih edilir. Örneğin iki yıl sürecek bir proje için belirlenen tutar 1.000.000 TL olsun. Kontratın ikinci yıl ÜFE oranında arttırılması koşuluyla ödenecek tutar 500.000 + 500.000 * ÜFE olarak belirlenecektir. 
Süre ve Malzeme Sözleşmeleri
Bu sözleşmelerde satın alan taraf ödemeyi saat başına ya da malzeme başına yapar. Genellikle ödemeyi yapan taraf bir yerden danışmanlık aldığında bu sözleşme tipi kullanılabilir. Bu sözleşme tipinde gelen kişi ne kadar üretken olup olmadığına bakılmaksızın saat başına ödeme yapılır. Bu nedenle satıcı taraf için işin bitirilmesi için bir teşvik unsuru yoktur. İş ne kadar uzarsa daha fazla para alacaktır. Bu nedenden ötürü bu kontratlar kısa sürecek işler için küçük miktarlı ödemelerle yapılandırılır. 

Maliyet Geri Ödemeli Sözleşmeler
Bu tip kontratlar genellikle yapılacak işin kapsamının yeterince belli olmadığı durumlarda kullanılır. ARGE projeleri ve yüksek ve yeni teknolojilerin kullanıldığı IT projelerinde kullanılmaktadır. Ödenecek miktarın belli olmadığı bu kontrat tipinde nihai ödemenin ne olacağı belli olmadığı için tüm mali risk alıcı üstündedir. 
·         Maliyet ve Maliyet Yüzdesi Sözleşmeleri
Bu kontrat tipinde alıcı tüm maliyeti ödediği gibi üstüne maliyetin belirli bir oranı kadar miktarı da satıcıya ödemektedir. Satıcı için işi az maliyetle yapması için hiç bir teşvik yoktur. Alıcı için risk bu nedenle çok yüksektir. ABD'de bu tip kontratlar yasaklanmıştır.
·         Maliyet Geri Ödemeli Sözleşme
Bu kontrat tipinde satıcı herhangi bir gelir talep etmez ve sadece yaptığı işin maliyetini alıcıdan ister. Kar amacı gütmeyen organizasyonlar tarafından yapılan işler için kullanılır.
·         Maliyet ve Sabit Ödül Sözleşmeleri
Bu sözleşmede alıcı satıcının tüm maliyetleri ve sözleşmede belirlenen sabit bir miktar ödülü ödemekle yükümlüdür. Bu ödül iş başlamadan önce sözleşmede belirlidir ve proje maliyetine göre yeniden belirlenmez.
·         Maliyet ve Teşvik Primli Sözleşmeleri
Bu kontratta alıcı satıcının tüm maliyetlerini öder ve sözleşmede belirlenmiş olan performans kriterlerini aşması halinde belirli bir oranda teşvik primi ödenir. Bu kontratta toplam maliyet ve teşvik primi yaklaşık olarak belirlenir. Satıcı eğer işi belirlenen toplam maliyetin altında tamamlar ise belirli bir yüzdede bu kazanç kendisine kalır. Eğer toplam maliyet artarsa bu kısmı alıcı ve satıcı genelde aralarında sırasıyla 80/20 oranında yüklenirler.
·         Maliyet ve Sabit Teşvik Primli Sözleşmeler
Bu kontratta alıcı satıcının tüm maliyetlerini ve üstüne sabit bir teşvik miktarı öder. Ayrıca sözleşmede belirlenmiş olan performans kriterlerini aşması durumunda satıcıya belirli oranda bir bonus ödeme daha yapılır. CPIF sözleşmelerinde teşvik potansiyel bir ödül ya da ceza olabilirken CPAF sözleşmesinde teşvik nihai maliyet ne olursa olsun ödenecek bir ödüldür.

Tedarik çalışma bildirimi ile satıcılar tam olarak hangi işin sözleşme kapsamında olduğunu bilirler.

Kapsam temel çizgisine göre oluşturulur.
Ayrıntı düzeyi farklılık gösterebilir.
Açık, eksiksiz, proje yönetimine dair hususlar.
Sözleşme imzalandığında finalize olmalıdır.

Performans: Performansa dayalı (örn. 3 saniyede 100 km hıza çıkan bir araba)
Fonksiyon: Fonksiyon bazlı (örn. 4 bavulluk bagaj kapasitesi)
Dizayn: Tasarım bazlı (örn. çizimlere uygun olarak inşaat)

İhaleye Davet (IFB - Invitation for Bid - RFB): Genellikle yapılacak tüm işler için sadece toplam fiyat istenir.
Teknik Teklif Talebi (RFP - Request for Proposal - Request for Tender): İşin kapsamı nasıl başarılacak, toplam fiyat , CV’ler, kim yapacak, deneyimi, fiyatlar vb.
Fiyat Talebi (RFQ - Request for Quotation): Her malzeme için saat, metre, veya birim bazında fiyat bilgisidir.
Bilgi Talebi (RFI - Request for Information): Tedarik dokümanlarından önce sadece satıcıdan bilgi istenir. Firmanın bu işi yapıp yapamayacağı sorgulanır.

Kaynak Seçim Kriterleri
·         İhtiyacın anlaşılması
·         Toplam maliyet
·         Teknik yetenek
·         Risk
·         Yönetim yaklaşımı
·         Teknik yaklaşım
·         Garanti
·         Mali kapasite
·         Üretim kapasitesi
·         Şirket büyüklüğü ve türü
·         Satıcıların geçmişteki performansları
·         Referanslar
·         Fikri mülkiyet hakları
·         Tescil hakları






Bir sonraki yazımda görüşmek üzere…






sentiment_satisfied Emoticon